Pilot efter spektakulær redningsaktion: - Et uforudsigeligt lykketræf
- Det var et ret godt sted, de havde valgt at falde ned, siger besætningsmedlem på Challenger-fly om redningsaktion i havet ud for Grønland.
En rutinemæssig flyvning ud for Grønlands sydlige kyst udviklede sig mandag til en usædvanlig opgave for besætningen ombord på et af de Challenger-fly, der har hjemme på Flyvestation Aalborg.
Det fortæller DUR, som er andenpilot på flyet.
- Vi hører et mayday-kald på radioen, og det hører man af og til, men vi lytter med for at høre, om der er noget, vi kan bidrage med. Det slår mig så ret hurtigt, at det faktisk er ret tæt på, hvor vi er, fortæller DUR.
Mayday-kaldet til Flight Information Center Nuuk og Arktisk Kommando kom fra et mindre tysk fly, som var på vej fra Canada til Narsarsuaq i Sydgrønland. Flyet havde fået motorproblemer og var ved at styrte ned.
Besætningen på Challenger-flyet fik visuel kontakt med det tyske fly og brugte Challenger-flyets systemer til at følge det mindre fly, så man kunne fastslå, hvor det styrtede ned.
- Det lander jo i vandet under skyerne, hvor vi ikke kan se det, men med vores systemer i flyet har vi mulighed for at se, hvornår flyets højde rammer nul. Og når det rammer nul, så må vi jo forvente, at det er der, det rammer vandet, siger DUR.
'Et lykketræf'
Challenger-flyet fløj ned under skyerne og kunne her se, at de to personer, der var ombord på det tyske fly, befandt sig på en redningsflåde.
- De havde heldigvis selv en gummibåd. Hvis de ikke havde været så godt forberedt, har vi en gummibåd på Challenger-flyet, som vi kunne have kastet ned til dem, fortæller DUR.
Inspektionsskibet Triton var også i området, hvor flyet styrtede ned. Triton satte kurs mod redningsflåden og fik på under 30 minutter reddet de to personer op i inspektionsskibets gummibåd.
- Det er et lykketræf, at Triton også er inden for en halv times tid af, hvor de styrtede ned. Det gør jo, at det er forbløffende kort tid, de ligger i vandet, siger DUR.
- De kunne lige så godt have ligget der i et døgn, før der var nogen, der var kommet ud til dem. Så det var et ret godt sted, de havde valgt at falde ned, kan man sige.
Har I talt med de to personer på det tyske fly?
- Vi har ikke talt med de forulykkede, men vi har fået en overdragelse fra kaptajnen på Triton, hvor de selvfølgelig udtrykker deres store taknemmelighed.
- Det viser sig også, at de har været ret godt forberedt. De er ikke amatører. De har haft tørdragter på, og de havde selv en gummibåd med, så de har helt sikkert været velforberedt, siger DUR.
Så de gik ikke i panik under nødlandingen?
- De virkede ret fattede, men det er klart, at man selvfølgelig altid er lidt presset, når man på et fly har en motor, som ikke drejer rundt længere. Men de klarede det godt, mener DUR.
Forsvaret deltager jævnligt i eftersøgningsopgaver i Grønland, men ifølge DUR var mandagens oplevelse ganske spektakulær i forhold til, hvad besætningen på Challenger-flyet normalt oplever.
- Normalt ville vi måske have været 500 kilometer væk, når der blev kaldt efter hjælp, og så ville vi skulle ud at lede efter flyet. Hvis ingen ved præcist, hvor de er styrtet ned, så havde vi brugt fire timer på at se, om vi kunne lokalisere dem på havoverfladen. Det er ikke sikkert, at vi ville finde dem, så man kan sige, at det, at vi var der på det rigtige tidspunkt, er et uforudsigeligt lykketræf, siger DUR.