Skoleballade er ikke nyt: - Min søn fik en blyant stukket i armen og blev bedt om at holde kæft
Leo Nysom endte med at trække begge sine børn ud af skolen.
- Det undrer mig bare slet ikke, det er langt fra nyt.
Sådan lyder det fra Leo Nysom efter at have læst om de voldsomme hændelser blandt elever på Mou Skole.
Han er far til en dreng og en pige, der selv gik på skolen for 15 år siden. Dengang var der også ballade – især i frikvartererne.
- Børnene skreg og sloges. Det var frygteligt at høre om, når de kom hjem, fortæller han.
Lige nu vælter det frem med historier på Mou Skole, hvor elever slår, sparker og spytter på hinanden. Tilfældene har været så voldsomme, at ansatte har skrevet et bekymringsbrev til ledelsen, hvor de kritiserer dem for ikke at handle.
Skoleledelsen er ikke den samme i dag, som den var dengang, Leo Nysoms børn gik på skolen. Men ifølge Leo Nysom var det det samme, der gjorde sig gældende for 15 år siden.
- Jeg gik til skoleledelsen flere gange med grimme historier. Men ingen ville gøre noget, siger han.
Hændelserne, som Leo Nysom henviser til, er selvsagt gamle, og TV2 Nord har ikke kendskab til systematiske problemer på Mou Skole i perioden mellem Leo Nysoms beretninger og de nye problemer, som har ramt skolen.
En stigende tendens
Mou Skole er langt fra den eneste, hvor der er voldsomme hændelser blandt eleverne.
I midten af februar kunne TV 2 fortælle om vold og overgreb på Borup Skole i Køge Kommune. Og bare en uge senere var Agedrup Skole i Odense Kommune i centrum, efter forældre delte historier om trusler med knive, kvælertag og fødselsdagstæsk.
Og selvom sagerne på den nordjyske skole er af voldsom kaliber, er der også alvorlige tilfælde på andre skoler i Aalborg Kommune, fortæller Karsten Lynge Simonsen, der er formand for Aalborg Lærerforening.
- Mou Skole er noget voldsommere, end hvad vi er vant til, men vi hører det også fra andre steder, siger han.
Ifølge formanden er konflikter i skolen noget, der har taget til over de seneste 10 år.
- Der kommer flere og flere episoder internt mellem elever, men mellem elever og ansatte. Men det er et komplekst problem, som vi ikke bare kan løse med et snuptag, siger Karsten Lynge Simonsen.
Han mener, at det blandt andet er de sociale medier, der giver børnene dårlige idéer.
- Skolerne bør altid have beredskabsplaner til, når det går galt, som for eksempel på Mou Skole. Og så skal de have samarbejde med andre instanser og god kommunikation til forældrene.
De mange voldelige tilfælde, som Leo Nysom kan fortælle om, foregik i 2013. Men Mou Skole har været i rampelyset tidligere.
I 2009 blev to piger på otte og ni år seksuelt misbrugt af en 15-årig dreng, der gik i 8. klasse på samme skole. Alt sammen foregik i skoletiden. Dengang var der heller ikke nogen fra skoleledelsen på Mou Skole, der ville udtale sig.
Blyant i armen
For Leo Nysom var det netop manglen på kommunikation i særligt ét tilfælde, der fik bægeret til at flyde over tilbage.
I en helt almindelig klasselektion i 8. klasse kom hans søn i konflikt med sin sidemakker.
Det resulterede i, at han fik stukket en blyant i armen af sin klassekammerat, og lærerens håndtering af situationen chokerede ham.
- Jeg siger ikke, mine børn har været uskyldige. Men læreren valgte bare at råbe til min søn, at han skulle 'holde sin kæft og forlade lokalet', efter han lige havde fået en blyant hamret ned i sin arm. Det vil jeg simpelthen ikke finde mig i, siger Leo Nysom.
Efter konflikten i klasselokalet tog Leo Nysom kontakt til skoleledelsen, der ikke rigtig ville gøre så meget ved det, fortæller han.
Han blev så forbavset over skolens håndtering af sagen, at han valgte at trække begge børn ud af skolen. De kom i stedet på andre skoler, og det gjorde en markant forskel.
- Efter de forlod Mou Skole, kom de hjem med en helt anden gnist. De var så glade og kunne altid fortælle, at der havde været en helt anden ro. Også i frikvartererne, fortæller han.
Skolechefens svar:
I en mail til TV 2 Nord skriver skolechef i Aalborg Kommune, Mads Rune Jørgensen:
'Vi kan bekræfte, at skolens bestyrelse har modtaget en henvendelse fra en gruppe medarbejdere på skolen. I henvendelsen påpeges nogle opmærksomheder, som er af en karakter, som naturligvis skal afdækkes. En skolebestyrelses opgave er blandt andet at føre tilsyn med skolens opgaveløsning og fastsætte skolens værdiregelsæt, mens konkrete elev- og personalesager håndteres af forvaltningen. Derfor er henvendelsen og håndteringen i dette tilfældeoverdraget til forvaltningen.
For at få afdækket indholdet og situationen på skolen, er der i første omgang afholdt et fællesmøde for alle medarbejdere på skolen sammen med forvaltningen, Aalborg Lærerforening og BUPL. Der er også afholdt individuelle samtaler med medarbejdere på skolen med det formål at få afdækket indholdet i henvendelsen, sagens karakter samt at få planlagt det videre forløb.
Arbejdsmiljø og elevernes læringsrum er altid en prioritet, og som elev og medarbejder i Aalborg Kommune skal man kunne gå glad i skole og på arbejde og vide, at eventuelle udfordringer og uoverensstemmelser håndteres. Der er på skolen allerede igangsat nogle initiativer for at fremme arbejdsmiljøet, som forvaltningen på baggrund af henvendelsen vil understøtte.'