Skulpturen Cloud City kritiseres efter ændringer - men formand er ikke enig
En stor del af skulpturen Cloud City skal nu laves i beton fremfor i glas.
Når kunstværket Cloud City står færdigt i Aalborg i 2024, kommer man til at kigge på en skulptur, der mest af alt består af letbeton fremfor af glas. Og den ændring møder i dag kritik.
Om få år skulle kunstværket Cloud City stå færdigt i Aalborg. Det kommer det stadig til, men det kommer til at blive anderledes end først planlagt.
Den besked fik politikerne i Aalborg Kommune i går. Kunstværket skal være et nyt vartegn for Aalborg og Kunsthal Spritten, og det kommer til at rage hele 30 meter op i luften.
Og skulpturen skulle være bygget i glas, men nu kommer en stor del af den til at blive bygget i letbeton.
Den beslutning undrer Aalborg Kommunes viceborgmester Kristoffer Hjort Storm fra Dansk Folkeparti.
- Det er jo slet ikke så spektakulært, som vi havde fået stillet i udsigt, siger Kristoffer Hjort Storm.
Et mere roligt udtryk, lyder det
Aalborg Kommune bidrager med 35 millioner kroner til det 100 millioner kroner dyre projekt, og ændringerne af skulpturen er politikkerne først blevet bekendt med i går, selvom kommunaldirektøren skulle have kendt til ændringerne siden februar.
- Et eller andet sted føler jeg mig til grin, siger Kristoffer Hjort Storm.
Det kan godt være, at en del af skulpturen Cloud City nu skal bygges i beton fremfor i glas, men det ændrer ikke ved konceptet, lyder det fra Peter Spøer, der er bestyrelsesformand i ArtCenter Spritten.
- I virkeligheden – efter min mening – er det gjort til noget bedre, fordi både udtrykket og funktionen af det er blevet mere spændende. Og udtrykket udefra er blevet mere roligt, når man ser på det, siger Peter Spøer.
Økonomien har ikke været afgørende
Ifølge Peter Spøer har der ikke været nogle aftaler om, at skulpturen skulle laves i glas, men Aalborg Kommunes viceborgmester undrer sig over ændringen.
Han stiller spørgsmålstegn ved, hvor meget økonomien har betydet for beslutningen.
- Man kan jo undre sig over, at en kunstner frivilligt vil nedgradere, så mon ikke der mangler nogle penge? Siger Kristoffer Hjort Storm.
Peter Spøer afviser, at økonomien har været udslagsgivende for beslutningen, men han fortæller, at den selvfølgelig spiller en rolle.
- I så store projekter er der mange hensyn, der skal tages, og økonomi er også et hensyn, der skal tages. Men med det vi peger hen imod nu, kan vi spare lidt i vægt og spare lidt i dyrt glas, siger han og understreger:
- Det er ikke er økonomien i første omgang, der er det determinerende. Det er mere et ønske fra vores kunstner om at gøre det mere roligt.
Se hele indslaget her: