"Sort klistret masse" og "indtørrede produktrester af ældre dato": Sushibar får sur smiley
Foto: Arkivfoto/Per Frank Paulsen / TV2 Nord
Det er Catch Sushi Bar på Vesterå, som nu har fået en bøde.
Ifølge en kontrolrapport fra Fødevarestyrelsen er det især hygiejnen, som ikke er i top.
Catch Sushi bar på Vesterå i Aalborg har fået en sur smiley i den seneste fødevarekontrol, som skete 19. april.
Den populære sushibar har fået anmærkninger for overtrædelser af fødevarelovgivningen på tre ud af fire kontrolbesøg, og det betyder nu, at mundvigen vendes nedad på smileyen fra Fødevarestyrelsen.
I juli 2022 var det blandt andet forkert håndtering af fødevarer, som gav en anmærkning, mens det i februar 2023 var rengøringen, som ikke levede op til den krævede standard.
Det er ikke gjort med vilje
Catch Sushi Bar
Den seneste rapport konstaterer for eksempel forkert optøning af fisk, sort klister rundt i kanterne i restaurantens opvaskeafsnit og indtørrede gamle produktrester på skraldestativet i køkkenet.
- Vi har ordnet det med det samme. Det var ikke fordi, vi havde problemer med madopbevaring eller tilberedelse, men fordi vi havde noget sort klistret masse i hjørnerne under knæhøjde, siger Jana Samolejova, som er manager for Catch Sushi Bar og fortsætter:
- Det sorte klister, som Fødevarestyrelsen har fundet er steder, som er svære at nå, når vi gør rent om aftenen, men det bliver gjort rent nu, og fremover vil vi have grundige rengøringer hver uge, for at det ikke sker igen.
Modtaget stor bøde
Får man en sur smiley af Fødevarestyrelsen kan det betyde bødeforlæg, politianmeldelse, karantæne, autorisation eller registrering frataget.
For Catch Sushi bar har anmærkningerne resulteret i en bøde på 15.000 kroner.
- Vi har haft personalemøde i dag, hvor vi har snakket om rengøring. Derudover har vi lukket restauranten indtil klokken 16-17.00 i dag. Vi har en stor rengøring nu, så vi kan fjerne snavset, siger Jana Samolejova.
Ifølge Fødevarestyrelsens regler skal man hænge kontrolrapporten op ved indgangspartiet, så den er synlig og læsbar for forbrugerne, inden man går ind på restauranten.
Også her har Catch Sushi Bar overtrådt reglerne, da rapporten ikke var ophængt korrekt. Rapporten er på tre sider, men restauranten havde kun ophængt første side. Alle sider skal kunne læses af forbrugerne.
Til det var svaret fra restauranten til fødevarekontrollen:
- Det er ikke gjort med vilje.
På grund af indskærpelsen kan sushibaren nu forvente yderligere to gebyrbelagte opfølgende kontrolbesøg.
De kan dog klage over afgørelsen.
- Fra nu af vil vi hver måned have Fødevarekontrol efter dagens besøg, siger Jana Samolejova.