Stramme regler rammer Aalborg: P-billetter skal ikke være pengemaskine
Foto: Thomas Gaardsmand / TV2 Nord
Det kan komme til at koste Aalborg Kommune mange millioner kroner, at kommunen tjener godt på parkeringsbilletter- og bøder.
Næsten 30 millioner kroner.
Så meget tjente Aalborg Kommune i 2016 på indtægter fra parkeringsbilletter og parkeringsbøder. Men det regnestykke vil snart komme til at se helt anderledes ud, efter regeringen og Dansk Folkeparti netop har aftalt at stramme reglerne for, hvor meget kommunerne må tjene, før de bliver skåret i bloktilskuddet fra staten.
Ifølge økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll-Bille skal det nemlig ikke være en pengemaskine for kommunerne at opkræve betaling for parkering. Derfor skal en stor del af parkeringsindtægterne fremover modregnes i tilskuddet fra staten.
- P-billetter må ikke være en pengemaskine eller skjulte skatter for kommunerne. Vi skal ikke straffe travle familier, der er afhængige af bilen for at få hverdagen til at hænge sammen, og erhvervsdrivende, der har behov for at transportere deres varer ud til deres kunder. Når bilisterne betaler for at stille bilen, skal pengene gå til trafikale investeringer. Ikke til at fylde kommunekassen op eller bruge pengene på andre områder, siger Simon Emil Ammitzbøll-Bille (LA).
Godt for bilisterne
Det er især de store bykommuner som Aalborg, København, Frederiksberg og Aarhus, der har haft de største indtægter på parkeringsområdet. I alt har de fire kommuner tegnet sig for 90 procent af indtægterne.
Parkering og bloktilskud
Alle kommuner og regioner i Danmark får et såkaldt bloktilskud fra staten.
Kommunerne finansierer selv cirka 75 procent af sine udgifter med indtægterne fra kommuneskatten - de sidste 25 procent finansieres af bloktilskuddet.
I 2016 fik kommunerne i alt 800 millioner kroner ind i kommunekassen på salg af p-billetter og afgifter.
Fra 2019 skal de indtægter modregnes med 70 procent i bloktilskuddet, hvor det nu kun er 14 procent.
Hidtil er 14 procent af indtægterne fra parkeringsbilletter og 30 procent af indtægterne fra parkeringsbøder blevet modregnet i bloktilskuddet fra staten. Men de procentsatser bliver fra 2019 sat op til henholdsvis 70 og 50 procent.
Det betyder, at Aalborg Kommune står til at miste i omegnen af mellem 15 og 20 millioner kroner om året, hvis de holder fast i de nuværende parkeringstakster.
Ifølge økonomi- og indenrigsministeren skulle det i sidste ende gerne komme bilisterne til gode.
- Nogle steder virker det i dag, som om der er flere p-vagter end parkeringspladser. Men nu gør vi det mindre lukrativt for kommunerne at opkræve afgifter. Samtidig gør vi op med en forældet favorisering af de kommuner, der var først med betalingsparkering. Vi gør ordningen enklere, så vi kan fjerne overflødigt bureaukrati. Især i de store byer er der udsigt til, at bilisterne dermed kan spare penge, siger Simon Emil Ammitzbøll-Bille.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Hans Henrik Henriksen (S), der er rådmand for By- og Landskabsforvaltningen.