Svindel på Facebook: Falsk side udloddede billige løbehjul til POWERs kunder

POWER i Aalborg er blevet indblandet i en fup-sag, hvor ukendte gerningsmænd har oprettet en falsk facebookside, der gennem en konkurrence udloddede løbehjul til ni kroner til vinderne.

Elektronikkæden POWER er blevet indblandet i en svindelsag på Facebook, hvor flere danskere har deltaget i en falsk konkurrence gennem en falsk facebookside, der angiver sig for at være POWER i Aalborg.

Konkurrencen udloddede 20 elektriske løbehjul gennem en 'åbningskonkurrence', hvor vinderne kunne købe løbehjulet for kun ni kroner mod normalprisen på over 3000 kroner. 

quote Hvis man vinder en konkurrence hos POWER, skal man aldrig nogensinde betale noget. Vi vil aldrig kræve betalingsoplysninger, som de har gjort.

Simon Frølich, salgschef hos POWER

Hos POWER-kæden er de kede af, at deres kunder er blevet snydt. 

- Det er exceptionelt frustrerende, at folk udnytter vores gode navn og rygte, men det er desværre en stigende tendens i branchen, siger Simon Frølich og tilføjer:

- Det er selvfølgelig hamrende træls, at folk bruger vores gode navn og rygte til at lokke vores kunder til at betale penge, siger han.

Kunder skulle opgive betalingsoplysninger

Simon Frølich uddyber, at kunderne i forbindelse med den falske konkurrence fik en mail om, at de havde vundet et løbehjul til ni kroner, hvorefter de skulle opgive deres betalingsoplysninger. 

Simon Frølich fremhæver samtidig, at det aldrig vil være en femgangsmåde, som POWER-kæden vil anvende i forbindelse med konkurrencer. 

- Hvis man vinder en konkurrence hos POWER, skal man aldrig nogensinde betale noget. Vi vil aldrig kræve betalingsoplysninger, som de har gjort, siger Simon Frølich.

Den falske facebookside fik heldigvis ikke lov at lokke kunderne til i lang tid, og det er ifølge Simon Frølich kundernes fortjeneste. 

Kunderne kontaktede POWER

- Heldigvis har vi verdens bedste kunder, og mange af dem kunne godt lugte lunten, og de kontaktede os, siger Simon Frølich og oplyser, at facebooksiden er blevet lukket ned. 

Ifølge Ekstra Bladet er 14.000 danskere blevet snydt af den falske konkurrence gennem den falske facebookside, men det tal kan Simon Frølich hverken af- eller bekræfte. 

- Det er ikke et tal, vi har tilknytning til. Vi har ingen ide om, hvor omfattende det er, Det er en sag mellem Facebook og dem, der har siden, siger Simon Frølich og henviser til, at man jo altid kan se, hvor mange gange opslaget er blevet læst. 

Det fortæller imidlertid ikke, hvor mange der efterfølgende har opgivet deres betalingsoplysninger til svindlerne bag den falske side. 

- Vi ved ikke, hvad konsekvenserne er. Ingen kunder har kontaktet os direkte om, at de et blevet snydt. Vi håber på, at det er et fåtal af kunder, der rent faktisk har betalt penge, siger Simon Frølich. 

POWER har allerede meldt ud på deres egen facebookside, at der er svindel i omløb. Kæden har ligeledes informeret kunderne så godt de kan om, hvordan man undgår at havne i svindelsager som denne. 

Sådan undgår du svindel på Facebook

  • Kig efter det blå 'flueben':
    Officielle facebooksider har et blåt 'flueben' efter navnet, der verificerer facebooksiden som ægte og officiel. Det skal man altid tjekke, hvis man er i tvivl om, om en side er ægte. 
  • Tjek for likes:
    POWER i Aalborgs officielle facebookside har flere end 441.000 likes, hvorimod den falske side kun havde 372. 
  • Oplys aldrig dine betalingsoplysninger:
    POWERs salgschef oplyser, at POWER-kæden aldrig vil kræver betalingsoplysninger fra kunderne. Hvis man bliver bedt om det via konkurrencer eller andet, skal man tænke en ekstra gang. 

Seneste nyt

fra Nordjylland