Trivsel på skoleskemaet: Nyt uddannelsestilbud skal gøre op med uddannelsesulighed
Foto: Bente Foged Madsen
Genrefoto.
Aalborg City Gymnasium lancerer nu et nyt STX-tilbud.
Det kan være svært at gennemføre en ungdomsuddannelse, hvis man har ADHD/ADD, stress, angst, depression eller lignende udfordringer.
Men nu vil Aalborg City Gymnasium gøre noget ved det. Et nyt tilbud skal sørge for, at der er uddannelseslighed, når det kommer til unge med diagnoser.
STX FLOW, som det nye uddannelsestilbud hedder, er en 2-årig STX-uddannelse, der strækkes over tre år. Det er et tilbud til studerende, som har brug for ekstra støtte og rum til udvikling på grund af en diagnose.
- Vi har i noget tid kunnet se et behov for at oprette en gymnasial uddannelse til denne gruppe af unge. Som giver den unge direkte adgang til universitetet, men som foregår i stille, rolige og rummelige omgivelser. Så nu handler vi, lyder det fra Anders Bach, som er konstitueret rektor på Aalborg City Gymnasium.
Psykolog Louise Fransgaard mener, at der netop er et behov for uddannelser, som sætter trivsel og forebyggelse på skemaet.
Med et initiativ som dette kan vi forhåbentligt sikre, at de unge ikke blot overlever, men trives.
Daniel Viholm, bestyrelsesmedlem, ADHD-foreningen
Ungdommen i mistrivsel
Flere og flere unge er i dårlig trivsel. Og det påvirker også de unge på ungdomsuddannelser.
En undersøgelse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd i 2021 viser, at unge med psykiatriske diagnoser i mindre grad gennemfører en ungdomsuddannelse sammenlignet med unge generelt.
Ifølge ADHD-foreningen er 44,4 procent af 18-årige med ADHD ikke i gang med en ungdomsuddannelse.
- Et tal, der er mere end blot en statistik – det er en indikator for deres fremtid. Med et initiativ som dette kan vi forhåbentligt sikre, at de unge ikke blot overlever, men trives og dermed kan bidrage til vores samfund på lige fod med deres jævnaldrende, påpeger Daniel Viholm, som er bestyrelsesmedlem i ADHD-foreningen.
Specialtilrettelagt forløb
Derfor skal STX FLOW gøre det muligt for unge med diagnoser at tage en uddannelse tilpasset deres behov.
Udover fokus på trivsel og færre fag, får de studerende et fast undervisningslokale, færre klassekammerater, en forskudt mødetid, kortere skoledage, hjælp til overblik og planlægning, en fast støtteperson og lektiefrit første skoleår.
For at ansøge om optagelse skal man have gennemført 9. klasse mindst et år tidligere. Ansøgere med dokumentation for angst, ADHD/ADD, stress, depression, skolevægring eller andet vil blive evalueret gennem individuelle optagelsessamtaler med skolens studievejledere.