18.400 glade cruisegæster kom til Aalborg i 2016

Foto: TV2 Nord

Krydstogt-turisterne er i meget høj grad glade for Aalborg som rejsemål.

Krydstogtsæsonen 2016 blev den største nogensinde i Aalborg. Hele 21 anløb blev det i løbet af sommeren til og i alt 18.400 gæster kom ad vandvejen til Aalborg.

Og de var - næsten - allesammen glade for det der mødte dem på land. Det viser en ny rapport udarbejdet af University College Nordjylland, UCN, i samarbejde med VisitDenmark.

Læs også Aalborg vil tiltrække flere udenlandske turister

Rapporten bygger på interviews med 700 krydstogtgæster, og viser at hele 95 procent af krydstogtgæsterne vurderer den samlede oplevelse i Aalborg som enten god eller meget god. Gæsterne oplever byens serviceniveau og værtskab som værende i særklasse, og beskriver i øvrigt Aalborg som en pæn og ren by hvor indbyggerne er venlige og imødekommende.

Rapporten er den første af sin slags, og den kigger udover gæstetilfredsheden også på de økonomiske resultater det giver, at Aalborg er vokset som cruisedestination.

Her viser resultaterne at de 18.400 gæster i alt skabte et turismeforbrug på 8,1 millioner kroner og gav afledte samfundsøkonomiske effekter i form af 15 årsværk og 4,4 millioner kroner til kommunekassen.

Læs også Legendarisk krydstogtskib vender hjem til fødebyen Aalborg

Hver krydstogtgæst har i gennemsnit et personligt forbrug på 307 kroner i løbet af de seks timer, de gennemsnitligt er i land, og rapporten mener at have grundlag for, at dette beløb kan blive højere. Krydstogtgæsterne siger nemlig, at de er villige til at bruge flere penge, hvis de havde mere tid på land og bedre mulighed for at købe souvenirs.

Hele rapporten kan læses HER

FAKTA: Det mener krydstogtgæsterne om Aalborg

  • 95 procent af gæsterne vurderer den samlede krydstogtoplevelse i Aalborg som "god" eller "meget god"
  • 87 procent af gæsterne vurderer serviceniveauet og værtskabet i Aalborg som "godt" eller "rigtig godt"
  • En overvægt af krydstogtgæsterne bruger deres tid i Aalborg på guidede ture. Dem vurderer 94 procent som "gode" eller "rigtig gode"
  • Udover de guidede ture bruger krydstogtgæsterne tid på shopping (31 procent), restauranter, caféer og barer (19 procent) og museer, attraktioner og/eller udstillinger uden guide (17 procent)

 

Flere nyheder fra TV2 Nord