Aalborg DH mangler sponsorater

04:56

Foto: Aalborg DH

1 af 2

Bundlinjen i håndboldklubben Aalborg DH er igen gået i rødt. Et minus på 3,4 millioner kr. betyder, at klubben nu leder efter nye økonomiske sponsorater, men det kan blive svært, spår en ekspert. Få overblik over regnskaberne her.

Den 24. november præsenterede Aalborg DH klubbens regnskab for 2010/2011. Et regnskab, der endnu en gang bar præg af et stort underskud. Denne gang et minus på 3,4 millioner kroner. Økonomien har overordnet været dårlig i de seneste år i Aalborg DH.

Ifølge klubbens årsregnskaber fra 2002-2011 har klubben tabt mere end 24 millioner kr. over årene.

Årsresultater i Aalborg DH:

10/11                  -3.415.006 kr.
09/10                  -2.287.092 kr.
08/09                      +95.115 kr.
07/08                  -5.692.697 kr.
06/07                  -7.544.905 kr.
05/06                  -1.807.009 kr.
04/05                  -3.703.466 kr.
03/04                           +492 kr.
02/03                      +30.761 kr.

Sammen med regnskabet fra 2010/2011 kom der også et råb om hjælp fra direktør Lars Steffensen, der gik i medierne og efterlyste nye sponsorer.

Sportsøkonom Kenneth Cortsen har fulgt udviklingen i Aalborg DH og mener, at klubben står på usikker grund.
 
- Ud fra andre scenarier, der har været i både dame- og herrehåndbolden her i Danmark, så må det tolkes som et signal om, at der er behov for kapitalindsprøjtninger i forhold til at sikre den fremtidig drift af klubben, siger Kenneth Cortsen.

Aalborg DHs drift bygger i dag på kapital fra storinvestor Bjarne Brath, der nu ejer 75 % af klubben. Han har lovet at købe 14 % mere, hvis andre ikke gør det.

Selv med Bjarne Brath i ryggen har klubben så sent som i denne uge måttet skille sig af med tre profiler.

I årsregnskabet står der også, at klubben ikke forventer at ligge i toppen af ligaen i de kommende 2-3 år. Den udmelding finder Kennet Cortsen også problematisk i forhold til at skaffe nye sponsorater.

- Det kan være medvirkende til at gøre det svært. Det handler om at sende de rigtige signaler til sponsorer og investorer i forhold til, at man har nogle visioner, der er værd at satse på. I professionel sport handler det om at vinde og have et produkt, der er attraktivt for investorer, siger sportsøkonomen.

Storinvestoren Bjarne Brath opfordrer imidlertid andre erhvervsdrivende til at hjælpe med at støtte op om den nordjyske håndboldklub.

- Jeg synes da, at det er vigtigt, at vi har en klub heroppe. Man kan godt sige, at jeg gør det for landsdelen, og så selvfølgelig for at markedsføre min virksomhed. Det mener jeg også, at andre bør gøre noget mere, siger Bjarne Brath.

Har du et godt tip?

Flere nyheder fra TV2 Nord