Aalborg Havn står uforstående over for udmelding fra Royal Arctic Line

Ledelsen i Aalborg Havn står uforstående, efter Royal Arctic Line tirsdag har meddelt, at rederiet ønsker at opsige aftale med Aalborg Havn i 2019.

Aalborg Havn står uforstående over for udmeldingen, da der i øjeblikket er forhandlinger i gang mellem Royal Arctic Line og Aalborg Havn om forudsætningerne for det videre samarbejde, herunder drøftelser om en forlængelse af aftalen.

​- Vi er meget skuffede over udmeldingen fra Royal Arctic Line. Royal Arctic Line har været vores gode samarbejdspartner siden 1971 – et samarbejde, der senest er blevet kontraktligt forlænget i 2010, forklarer bestyrelsesformand i Aalborg Havn A/S, Thomas Kastrup-Larsen. 

Skuffelsen forstærkes af det faktum, at ledelsen i Royal Arctic Line på tidligere møder har forsikret om, at man i respekt for det 45-årige samarbejde vil opfylde de indgåede aftaler, herunder at anvende Aalborg Havn som basishavn for Grønlandstrafikken indtil aftalens udløb ved udgangen af 2022. 

Formand for Aalborg Havn og borgmester i Aalborg - Thomas Kastrup-Larsen.
Formand for Aalborg Havn og borgmester i Aalborg - Thomas Kastrup-Larsen.
Foto: Thomas Gaardsmand / TV2 Nord

På et møde mellem formandskaberne i maj 2017 blev der åbnet for muligheden for forlængelse af basishavnaftalen.

- Vi har i øjeblikket positive drøftelser i gang med Royal Arctic Line, der bakkede op om aftalen om Aalborg Havn som basishavn for Grønland indtil 2022, ligesom vi drøftede en mulig forlængelse under forudsætning af, at Aalborg Havn foretager investeringer i Grønlandshavnen. Den nye melding er skuffende og et brud på den aftale, vi har med hinanden, siger en meget forundret borgmester og fortsætter:

- Det er klart, at det her vil få betydelige konsekvenser. Vi har siden aftaleforlængelsen i 2010 foretaget investeringer i blandt andet nyt pakhus og udvidelse af containerterminalen for et trecifret millionbeløb, og nu er tilbagebetalingstiden for den investering pludselig blevet uretmæssigt forkortet med tre-fire år. Det kan vi selvsagt ikke acceptere stiltiende. Hvis Royal Arctic Line vil ud af aftalen, så kan det kun ske med mislighold og en deraf følgende krav om erstatning, slutter Thomas Kastrup-Larsen.

Han tegner dermed stregerne skarpt op i en sag, der står til at koste Nordjylland op mod 1.800 arbejdspladser og en omsætning i milliard-klassen. 

Royal Arctic Line begrunder flytningen med, at tiden er rendt fra Aalborg, og de logistiske forhold er bedre i Aarhus. 

 
 
Foto: Arkiv TV2 Nord

Seneste nyt

fra Nordjylland