Aars tager kampen op mod netbutikkerne

04:22

De handlende i Aars er belvet enige om at prismatche priserne på nette, for at trække flere ud i butikkerne.

I frygt for at ende i butiksdød, vil alle butikkerne i Aars nu matche netbutikkernes priser.

Vi fleste kender det sikkert: Det er nemt at gøre sine indkøb på nettet og ofte sparer man endda penge, ved ikke at shoppe i de fysiske butikker.

Det vil de nu gøre op med i alle butikkerne i Aars, ved at prismatche priserne med vares pris på nettet.

- Hvis kunden har fundet en dansk hjemmeside med et produkt, vi også har I butikken, hvis hjemmesiden har størrelsen de søger, så vil vi gerne prismatche, lyder det fra Intersport i Aars.

REGLER OG RETNINGSLINJER FOR PRISMATCH I AARS

  • Gælder aktuel netpris eller pris i fysisk butik på handelstidspunktet
  • Det skal være danskejede webbutikker/fysiske butikker
  • Varen skal være tilgængelig
  • Det gælder ikke restpartier, åbnings- og køtilbud

Det var en dyster rapport fra Institut for Centerplanlægning tilbage I februar, som fik Handelsstandsforeningen i byen til at reagere.

Den forudsagde at to tredjedele af alle danske handelsbyer ville uddø, hvis 50 procent af handelen flytter til nettet.

- Hellere tjene lidt og have nogle kunder, end at kunderne bare handler på nettet, siger formand for Handelsforeningen,

25 butikker I byen er gået sammen om at matche nettets priser på deres produkter. Det betyder, at hvis en kunde kan fremvise en lavere pris på varen på nettet, får man rabat.

- Det kan løbe rundt ved at vi får flere varer igennem butikken. Der skal mere tonnage igennem, siger  (fmd hst-forening)

Ifølge en ekspert i forbrugere og detailhandel er ideen fra Aars slet ikke så tosset endda.

- Det at man ikke føler sig snydt, når man går ned i de fysiske butikker og kan være sikker på den gode handel, det er rigtig vigtigt for forbrugerne, siger eksperten ….

Dorthe Wimmer forudser, at ideen med prismatch sagtens kan danne præcedens andre steder I landet.

- De fysiske butikker skal slå på det, de er gode til - det er den gode service og rådgivning, siger hun.

Flere nyheder fra TV2 Nord