Ansat vandt over Hobro-direktør

Sø- og Handelsret giver 25.000 kroner i erstatning til lipgloss-ekspedient.

Det var ok, at en Matas-ansat diskret puttede lipgloss på i butikslokalet i åbningstiden. Og det kom til at koste Matas-direktøren Kurt Kejser Nielsen, Hobro, 25.000 kroner plus renter at sidde og se på en ansat via internettet.

Det slog Sø- og Handelsretten fast torsdag, da de afsagde dom i den principielle sag om tv-overvågning af en butiksansat.

Dermed følger Sø- og Handelsretten den linje, som Arbejdsretten kom frem til, da den takserede en sådan foreteelse til en bod på 50.000 kroner - penge, som den tidligere ansatte ikke fik del i, da den gik til hendes fagforening.

<b>Overvågede ansatte hjemmefra</b>

Sagen handler om, at en ekspedient en decemberdag i 2004 i en Matas-butik i København blev ringet af op sin chef og fik skældud.

Chefen, Kurt Kejser Nielsen, kunne via en internetforbindelse i sit hjem i Hobro følge med i, hvad de ansatte lavede i butikken. Og den pågældende dag ringede han til den ansatte og meddelte hende, at han i længere tid havde iagttaget hende, og han påtalte, at hun tog lipgloss på i butikslokalet. Dagen efter telefonsamtalen blev den ansatte afskediget, hvilket blev begrundet med fald i omsætningen.

Arbejdsretten har tidligere idømt Matas-ejeren og arbejdsgiveren Kurt Kejser Nielsen boden på de 50.000 kroner for at have overvåget den ansatte gennem længere tid. Og den ansattes fagforening HK gik med boden i ryggen til domstolene for at få tilkendt den ansatte erstatning.

/ritzau/

Flere nyheder fra TV2 Nord