Banedanmark slår halv skade

Det har været en langsommelig proces med at få jernbanebroen repareret. Broen skulle have været genåbnet i november sidste år, men det er udskudt på ubestemt tid. Foto: TV2/Nord

I et forlig med det finske rederi hvis skib påsejlede jernbanebroen over Limfjorden får Banedanmark fire millioner.

Da det finske skib Ramona i marts 2012 påsejlede jernbanebroen over Limfjorden var det begyndelsen på en lang og kostbar proces hvor broen skulle repareres og skylden for ulykken gives.

Broen er repareret. Det tog mere end et år, men skylden bliver nok aldrig definitivt givet.

Derfor har Banedanmark indgået et forlig med det finske rederi på fire millioner. Påsejlingen har ellers kostet over 46 millioner, men en global konvention begrænser det beløb et skib kan kan blive gjort ansvarlig for til otte millioner. Banedanmark slår altså halv skade.

- Vi synes det er fair. Vi ved, at vi højst kunne have fået otte millioner, så et forlig på fire millioner er vi tilfredse med, siger Søren Stahlfast Møller, økonomidirektør i Banedanmark.

Men det var Ramona, der sejlede på broen og ikke omvendt. Hvordan kan I være tilfredse med at få halvdelen af det mulige beløb?

- Det er også stadig vores billede, at skibet bærer hovedansvaret, men når vi siger, at vi er tilfredse, så er det fordi Den Maritime Havarikommission i sin rapport så tvivl om hvor ansvaret skal lægges. Derfor står en eventuelt retssag ikke så stærkt, og sådan en koster også penge, så derfor er vi tilfredse, siger økonomidirektøren.

Er det her det sidste punktum i sagen?

­- Det håber jeg. Vi har lukket de punkter, vi har haft i sagen, men om der er andre, der stadig har noget, der ikke er afsluttet, skal jeg ikke kunne svare på.