Bropåsejling endt i skandale

Baneanmark og MT Højgaard erkender mandag, at den nye broklap til jernbanebroen over Limfjorden er behæftet med så mange fejl i svejsningerne, at man endnu ikke kan sætte dato på, hvornår broklappen er klar til at blive sat på, så der igen kan køre tog mellem Vendsyssel og resten af landet.

Allerede den 6. november kunne TV2/Nord fortælle, at der var fejl i svejsningerne i de broelementer, som entreprenøren MT Højgaard har fået lavet i Polen. Mandag erkender både Banedanmark og MT Højgaard, at der er fejl i et stort antal svejsninger.

- Der er fejl i halvdelen af de svejsninger, som er lavet manuelt. Det er dybt utilfredsstillende, siger divisionsdirektør hos MT Højgaard Henning Schultz til TV2/Nord.

Et firma i Polen skulle kontrollere og gennemgå svejsningerne, men kontrollen har svigtet, og fejlene blev ikke opdaget eller noteret.

- Vi er dybt berørt over det store antal fejl i svejsningerne. Det er meget beklageligt, siger Henning Schultz.

Da Limfjordsbroen blev påsejlet i marts, fandt man hurtigt ud, at det ikke kan betale sig at reparere broklappen. Banedanmark sparede en betydelig sum, da MT Højgaard fik bygget en ny broklap i Polen. En broklap som altså har vist sig at være behæftet med en lang række fejl.

Der forestår nu et omfattende renoveringsarbejde af svejsningerne i den nye broklap. Det arbejde er så vidt rækkende, at hverken MT Højgaard eller Banedanmark i dag kan sætte dato på, hvornår broklappen er færdig.

- Vi kan kun sige, at det bliver en gang i det nye år, siger divisionsdirektør Henning Schultz.

Hjørrings borgmester Arne Boelt (Soc.dem.) kalder sagen en skandale. Borgmesteren har klaget over, at det trak ud med at få broklappen sat på igen og dermed togdriften genetableret.

- Jeg er pissetræt af det. Det er en skandale, siger Arne Boelt, som mandag var til møde med Banedanmark og MT Højgaard om sagen.


Seneste nyt

fra Nordjylland