Brugerbetaling på ny limfjordsforbindelse er igen i spil

I et svar til Venstres Preben Bang Henriksen skriver finansminister Kristian Jensen, at brugerbetaling kan være en mulighed for at sætte skub i processen med en ny limfjordsforbindelse. Det er ikke den bedste idé, lyder det fra Socialdemokratiet.

Skal det koste penge at krydse en kommende tredje limfjordsforbindelse, eller skal forbindelsen være fuldstændig statsfinansieret. Det er det helt store spørgsmål, og nogle politiske røster trækker i retning af, at brugerbetaling måske ligefrem kan være en nødvendighed for overhovedet at sætte gang i processen med at få etableret en tredje limfjordsforbindelse.

Venstre nordjyske folketingsmedlem Preben Bang Henriksen har stillet spørgsmål til finansminister Kristian Jensen (Venstre), hvor han spørger, om en model med brugerbetaling vil kunne sætte mere skub sagerne og få etableringen af en tredje limfjordsforbindelse til at rykke tættere på.

Til det svarer finansministeren, at han er enig i, at en model med brugerbetaling vil kunne styrke mulighederne for at etablere en tredje limfjordsforbindelse, da det er et stort og dyrt anlægsprojekt, som der er begrænsede statslige midler til at udføre.

Mens regeringen altså er lidt lune på en model med brugerbetaling, er der lidt mere skepsis hos Socialdemokratiets nordjyske transportordfører, Rasmus Prehn.

- Den eksisterende forbindelse er overfyldt, og den er også ved at være slidt ned, så der skal en ny forbindelse til. Der må vi selvfølgelig tænke på alle mulige måder for at få det her løst. Vi ser helst, at det er uden brugerbetaling, men vi forhandler selvfølgelig altid, siger Rasmus Prehn.

Han understreger, at hvis brugerbetaling kommer i spil, skal det ikke kun være i Nordjylland. Han mener, at det skal være et princip, som man fremover skal benytte sig af, når infrastrukturen skal udbygges i hele landet. 

Et sted, hvor brugerbetaling allerede har skabt stor røre, er i Frederikssund Kommune i Nordsjælland. Her er man i gang med at bygge Kronprinsesse Marys Bro, som skal krydse Roskilde Fjord. Den bliver en realitet netop fordi at de kommunale politikere i 2012 indgik en aftale om, at den skulle finansieres delvist af brugerbetaling.

Det har skabt store protester. Borgerne har indsamlet 11.000 underskrifter mod brugerbetaling, som de fredag skal aflevere til transportministeren og ved samme lejlighed skal de drøfte spørgsmålet om brugerbetaling med ministeren.

Rasmus Prehn forstår godt Frederikssundborgernes frustration, og selv om han erkender, at en model med brugerbetaling kan være nødvendig for at sætte skub i arbejdet med en ny limfjordsforbindelse, mener han ikke, at det er at foretrække.

- Vi skal være meget kritiske fra Nordjyllands side i forhold til at få brugerbetaling på vores nye tredje limfjordsforbindelse, fordi det kan ende med at blive rigtig træls. Omvendt har vi en opgave, der skal løses, og hvis det kan gøres på den rigtige måde, skal vi ikke udelukke noget, siger Rasmus Prehn. 


Seneste nyt

fra Nordjylland