Førerløs: Busser skal lære at finde vej

01:48

Der blev tirsdag mappet på den strækning som de kommende førerløse busser skal køre.

Der mangler kun få detaljer, før de planlagte førerløse busser kan køre på Astrupstien i Aalborg Øst. Tirsdag skulle bussernes rute måles op, og det milliondyre udstyr blev fragtet rundt på en lidt alternativ vis; nemlig ved hjælp af en kommunal fejevogn.

Den førerløse bus i Aalborg Øst er et pilotprojekt, som skal skabe mere mobilitet og sammenhæng i boligområdet over en periode på 2 år. Bussen skal give lokalt ejerskab omkring hele udviklingen af Aalborg Øst og sammenhold omkring bussen. Den skal samtidig øge mobiliteten både internt og eksternt i området. Overordnet vil den førerløse bus gøre Aalborg Øst til ’first mover’ på førerløse køretøjer.

Og nu er man i gang med såkaldt at mappe - det betyder at omgivelserne skal registreres så bussen kan finde vej.

Busserne står allerede klar i garagen, og strækningen bliver foreløbig 2,1 kilometer på Astrupstien hvor topfarten bliver 18 kilometer i timen, men der officielt endnu ikke givet tilladelse til at lade busserne køre.

Aalborg Kommune håber, at busserne får grønt lys af Transportministeriet inden længe. Busserne har været under vejs længe, idet planerne om at sætte en selvkørende bus i rutefart i Aalborg Øst har været offentligt kendte siden 2017, og planen var dengang, at bussen skulle køre sin første tur med passagerer i midten af 2018.

Sådan gik det ikke.

Hos Vejdirektoratet pegede afdelingsleder Andreas Egense for seks uger siden, da TV2 Nord sidst spurgte til tidshorisonten på de førerløsebusser, på to årsager til, at processen omkring den selvkørende bus er trukket ud.

- Den ene årsag er, at der er tale om ny teknologi og en helt ny ordning, og så er den anden, at man er blevet klogere undervejs i processen, forklarer Andreas Egense.

Det spørgsmål, der lurer, er så, om man fra starten af har været for ambitiøse i forhold til at få bussen på vejen, og det nikker afdelingslederen delvist ja til:

- Man er blevet klogere på, hvad bussen kan og i særlig grad, hvad den ikke kan - og så har man justeret ambitionsniveauet efter det, siger Andreas Egense.

Senest er tilladelsen desuden udskudt på grund af folketingsvalg.

- Vi har fra Aalborg Kommune sendt vores ansøgning for tre måneder siden, og nu venter vi bare på svaret, siger projektleder for de førerløse busser, Maria Vestergaard.

Det er den nye transportminister Benny Engelbrecht fra Socialdemokratiet, der efter at projektet har været i fire ugers offentlig høring, skal skrive under på den endelige bekendtgørelse, der giver tilladelse til, at de førerløse busser sættes i drift. Og den proces forventer Maria Vestergaard nu først kommer til at gå i gang i løbet af efteråret.

Det er Vejdirektoratet, der har udfærdiget forslaget til en bekendtgørelse om den selvkørende bus, og det skal nu sendes i offentlig høring i fire uger, inden det skal behandles politisk i Transportministeriet og i Folketingets Transport- og Boligudvalg.

Fakta om de selvkørende busser:

  • Bussen navigerer ved hjælp af en række sensorer og Lidars, som i realtid scanner omgivelserne og sammenligner dem med et 3D-kort, som forud for kørslen er blevet lagt ind i bussens hukommelse
  • Den registrerer omgivelserne i 360 grader 60 meter ud fra bussen
  • Bussen vil maksimalt køre 18 km/t på en 2,1 km lang strækning
  • På ruten vil der være 10 stoppesteder
  • I busserne er der 11 siddepladser
  • Busserne er ikke med fast forende/bagende og vil derfor ikke skulle vende på ruten

Forsiden lige nu