Cykelbro bliver dyrere

Den kommende cykel- og gangbro i Aalborg bliver seks millioner kroner dyrere end budgettet.

Det kommer til at koste seks millioner kroner mere end først budgetteret at anlægge en cykel- og gangbro på jernbanebroen i Aalborg, og derfor bliver projektet nu udskudt.

Et annuleret udbud viser, at projektet, der var budgetteret til 18,5 millioner kroner, nu kommer til at løbe op i 24,6 millioner kroner, og det får teknik- og miljørådmand Mariann Nørgaard (V) til at fraråde, at projektet gennemføres nu.

- Det jeg har sagt ja til er de 18,4 millioner kroner, og jeg overholder de aftaler, som vi har lavet med andre partier, men hvis vi skal helt op på 25 millioner kroner, så synes jeg, at det er for mange penge, siger Mariann Nørgaard til Nordjyske.

Når udbuddet er blevet annulleret skyldes det, at Banedanmark, der ejer Jernbanebroen, nødig vil have, at en stibro kunne forsinke sporarbejdet og påsætningen af klapbroen.

Desuden har Trafikstyrelsen stillet yderligere krav på sikkerheds- og bæreevneområdet i forbindelse med et nyt EU-direktiv, der skal implementeres i Danmark.

Det ser dog ud til at blive et politisk slagsmål, for Socialdemokraterne er umiddelbart ikke klar til at smide projektet, selv om det bliver dyrere end først budgetteret.

- Vi har selvfølgelig en smertegrænse, men vi har endnu ikke haft lejlighed til at diskutere, hvor den ligger, siger den socialdemokratiske gruppeformand, Hans Henrik Henriksen til TV2/NORD.

Han mener, at broprojektet er værdifuldt og værd at kæmpe for.

- Det er et godt projekt, og jeg mener, at seks millioner kroner ekstra er relativt få penge. Til gengæld får man bundet to bydele, Vestbyen og Nørresundby, sammen på en dynamisk måde, siger Hans Henrik Henriksen.

Den konservative gruppeformand, Thomas Krarup, er til gengæld på Venstres side.

- Jeg vil gerne have cykel- og gangbroen, men kun hvis den kan holdes inden for budgettet. En fordyrelse på over 25 procent er simpelthen for voldsom, siger han.


Seneste nyt

fra Nordjylland