Nordjyde har tjent millioner på udskældt virksomhed: - Jeg er god til at få andre til at gøre mit arbejde
Foto: TV 2
Han er blevet rig på sælge aloe vera-produkter gennem pyramidelignende amerikansk virksomhed, men det ser han intet problem i.
Nordjyske Kim Madsen er nået helt op i toppen af den amerikanske milliard-virksomhed Forever Living, der sælger aloe vera-produkter.
Faktisk var han virksomhedens 8. bedste forhandler i 2021. Og hans budskab er klart: Hvis du arbejder ligeså hårdt og dedikeret som ham, så kan du også nå til tops.
Forever Living er en network marketing-virksomhed, der i store træk betyder, at produkterne ikke kan købes i butikkerne, men findes hos millioner af private forhandlere verden over.
De, der klarer sig bedst, får en provision, hver gang en forhandler under dem indkøber aloe vera-drik, tandpasta eller creme, som de skal sælge videre.
Kim Madsen har efter eget udsagn mere end 100.000 forhandlere under sig, som alle bidrager økonomisk til, at hans forretning kører, som den gør.
Gråzonen mellem pyramidespil og network marketing
Pyramidespil er ulovligt i Danmark. Det samme er det at hverve andre til at deltage i et pyramidespil.
Det er Spillemyndigheden, som hører til under Skatteministeriet, der fører tilsyn på området. Det vil sige, at de undersøger virksomheder, som mistænkes for at være et pyramidespil.
Spillemyndigheden udtaler sig ikke om konkrete sager, men påpeger, at der er gråzoner på området, og at de i deres tilsyn oplever pyramidespilsvirksomheder, som udgiver sig for at være lovlige network marketing-virksomheder.
Om en virksomhed er et pyramidespil bygger på en meget konkret vurdering foretaget af myndighederne. Det afgørende vil typisk være, om virksomhedens indtjening hovedsageligt bygger på hvervning af deltagere frem for salg af ægte produkter.
Myndighederne kan indlede undersøgelser selv, men understreger, at det er en stor hjælp, at borgere henvender sig, hvis de har mistanke om, at en virksomhed faktisk er et pyramidespil. Det gør man her.
Derudover vejledes alle forbrugere til at bevare deres kritiske sans og huske frasen: ”Hvis noget virker for godt til at være sandt, så er det typisk for godt til at være sandt”.
Kilde: Spillemyndigheden
Kritikere kalder Forever Living skjult pyramidespil, som er ulovligt i Danmark. Kim Madsen kalder det en god forretning.
På Youtube findes mange videoer fra store awardshows, hvor Forever Livings topsælgere hyldes og på scenen modtager checks med store bonusser i dollars.
Og lige nu er han aktuel i dokumentaren 'Kunsten at købe en drøm' på TV 2.
TV 2 har talt med ham og prøvet at forstå, hvordan han er kommet så højt op i et så fastlåst system, og hvorfor han forsvarer den udskældte forretningsmodel.
Et særligt mindset
Hvordan er du lykkedes med at komme i top 10 over mest succesfulde sælgere i en virksomhed med millioner af konkurrenter?
- Jeg har et skjult talent, som jeg – indtil jeg blev en del af Forever Living – aldrig rigtig har fået ros for. Det er, at jeg altid har været god til at få andre til at gøre mit arbejde, siger Kim Madsen.
- I skolen var jeg rigtig god til at få min kammerat til at lave mine lektier i matematik, for det var han god til. Og sådan fik jeg i skoletiden sat mig et hold, der gjorde, at jeg kunne gøre det, jeg synes var spændende.
- Det kaldte mine lærere og andre jo dovenskab. Så jeg var sådan set erklæret doven. Men da jeg så opdagede den her forretningsmodel, så tænkte jeg, at den her dovenskab måske kunne betale sig.
Kan du uddybe det?
- Network marketing handler i bund og grund om at sætte sig et godt hold og så hjælpe folk i gang med at gøre det, de er bedst til. Jeg er god til at sætte holdet og til at coache, og det er nok en grund til, at jeg er, hvor jeg er i dag.
Når du siger det sådan, kan det godt lyde lidt udspekuleret, at du ligefrem italesætter din evne til at få andre til at gøre arbejdet for dig. Hvad tænker du om det?
- Jeg er ikke udspekuleret. Det er egentlig bare en måde at sige, at jeg er god til at rekruttere folk, der er bedre end mig selv. Folk, som har særlige evner og kompetencer. Nogle er gode til at tale foran folk, andre er utrolig dygtige til at analysere.
- Det er egentlig ikke anderledes, end at en fodboldtræner sætter holdet med nogle mennesker, der er dygtigere end ham ham selv. Det er mere mentoring.
Fra børnehjem til limousine
Selv om Kim Madsen i dag kører i limousine, modtager millionchecks og bliver hyldet på kæmpescener verden over, har succes ikke ligget i kortene fra start. Hans barndom bar præg af fattigdom og ophold på børnehjem, og han har både en personlig konkurs og flere fejlslagne forretninger bag sig.
- Jeg har forsøgt med grillbarer og støvsugere og generelt ting, der var billigere at skaffe end at sælge, siger han.
Men det var først, da han i 1999 blev introduceret til Forever Living, at han virkelig lykkedes med noget, og han er ikke i tvivl om, hvorfor lige præcis han klarede det.
- Det er et mindset, og det handler om ikke at give op. Ligesom hvis du vil være danmarksmester i vægtløfting. Eller boksning. Eller til tops i politik. Det kommer ikke af selv, men af at man tror på det. Og det er det, jeg forsøger og få folk i mit team til. At tro mere på sig selv.
- Det virker
Når Kim Madsen forklarer det, lyder det enkelt. Og opnåeligt. Men virksomhedens egne tal viser umiddelbart et noget andet billede.
Forever Livings egne tal viser nemlig, at 88,6 procent af forhandlerne ikke tjener på deres forretning, og at kun en meget lille del af forhandlerne tjener rigtig mange penge. Faktisk er det kun omkring 0,1 procent, der i gennemsnit tjener 198.000 kroner om måneden. Resten af dem, der tjener på salget, ligger markant lavere.
Det ligner en forretningsmodel, der kun er lukrativ for de få heldige, der rammer det rigtige tidspunkt, mens flertallet ikke har en chance for at få en god forretning.
Men sådan er det ikke, hvis man spørger Kim Madsen.
- Det har ikke noget med held at gøre. Jeg håber, at min historie vil vise, at hvis jeg kan, så kan du også. Jeg har jo ikke fire øjne eller seks ben. Jeg er bare et almindeligt menneske, der har fået en ualmindelig god mulighed, som jeg så har udnyttet. Jeg håber, at andre siger til sig selv: Ej, så kan jeg også.
Umiddelbart kan det godt fremstå som et ret urealistisk billede af virkeligheden, at det bare handler om hårdt arbejde, når 90 procent ikke tjener noget...
- Det er et afprøvet koncept og en forretningsmodel, som virker, siger han.
Når man sidder udefra og kun ser på tallene over, hvor få der egentlig tjener mange penge her, så kan man godt få den tanke, at der måske alligevel er noget i forretningsmodellen, der ikke fungerer optimalt. Hvad tænker du om det?
- Det kan jeg sagtens sætte mig ind i. Og fordi forretningsmodellen virker på mig, er det er jo ikke sikkert, at den virker på dig. Men det betyder ikke, at det er den, der er noget galt med, siger han.
Hvad siger du til, at kritikere kalder network marketing skjult pyramidespil?
- Forever Living kører i 160 lande. Fuldstændig legalt. Produkterne virker, konceptet virker. Det er bevist. Og jeg kommer ikke til at sige, at det er anderledes.
En fair forretning?
Kim Madsen siger altså, at kritikerne tager fejl, når de beskylder virksomheden for at være skjult pyramidespil eller gør succesen til et spørgsmål om held. Han peger også på, at folk ikke mister penge, da der ikke kræves indskud i virksomheden for at blive oprettet som forhandler.
- Så det eneste, du kan miste, er tid, siger han.
Men betyder det, at det er en fair forretning?
Svaret kommer uden tøven.
- Den kan ikke være mere retfærdig, end den er. Den, der laver mest, får mest.
- Alle har de samme produkter, de samme priser, den samme forretningsmodel. Der er ikke forskel på nogen i den forstand. Og jeg tror ikke, at der er nogen, hvor det ikke lykkes med Forever Living, som peger på virksomheden. Jeg tror, de peger på sig selv, siger han.
Så der findes ikke folk, som arbejder meget for Forever Living uden at lykkes med at tjene penge, og som føler, de slår hovedet mod muren?
- Jo, der findes nogen, der arbejder meget, men som ikke får noget ud af det. Det er selvfølgelig uheldigt, men de har ikke mistet noget og har ikke fået gæld. Til gengæld har de lært noget og fået nye gode venner.
Hvorfor fortsætter folk i virksomheden, selv om de ikke tjener så meget?
- Det kan godt være fællesskabet. Man møder venner og kollegaer og andre forhandlere og mødes privat og opbygger en relation.
Er det, fordi nogen af dem, der bliver uden at tjene noget, har det svært og bokser med nogle ting?
- Nej, det tror jeg ikke.
Du siger det her med, at folk stoler på produkterne og forretningen, og at de vender det indad, hvis de ikke lykkes. Risikerer man ikke at give folk et knæk med den retorik?
- Det er ikke noget, vi har oplevet eller har erfaringer med. Vi presser jo ikke folk, Det kunne vi aldrig drømme om.
Er der noget, du frygter ved at tale med mig om alle de her ting?
- Nej. Jeg frygter intet. For jeg siger sandheden.
Se 'Kunsten at sælge en drøm' torsdag 20:35 på TV 2 eller på TV 2 PLAY.