Dyr ombygning trækker ud: Miljøskibe ligger i havn på fjerde år

03:37

På fjerde år i træk ligger to ny miljøskibe ved kajkanten. Skibene er endnu ikke klargjort til opgaven i Limfjorden.

To nye miljøskibe, der skulle have afløst det gamle miljøskib i Limfjorden for længst, er stadig ikke kommet på vandet, fordi en ombygning af dem bliver dyrere end forventet.

I havnen i Svendborg ligger det, der for længst skulle have været Limfjordens nye miljøskibe, Sif og Frigg, og duver ved kajkanten.

De blev købt i England i 2015 af den danske stat som afløsere for det 30 år gamle skib Limgrim. Men Limgrim blev pensioneret - og de to nye skibe er stadig ikke blevet sendt på vandet. I stedet har reserveskibet Musling haft opgaven med at overvåge vandmiljøet i Limfjorden.

MILJØSKIBE

Miljøskibe er skibe, der er specielt bygget til at bekæmpe forureninger til havs.
Danmark har to større og en række mindre miljøskibe.
De er en væsentlig del af Danmarks olieberedskab, som Miljøstyrelsen har det overordnede ansvar for.
Selve skibene opereres af Søværnet, som har ansvaret for den daglige drift og indsatsen ved en olieforurening.

Og det vækker undren hos Limfjordsrådet, som har fulgt med i sagen, siden de to engelske skibe blev erhvervet for den nette pris af 16,8 millioner kroner for så at ligge stille i fire år.

- Der er ingen tvivl om, at forventningerne til de to nye skibe var, at de bedre og mere sødygtige og kunne sejle i stort set al slags vejr. Men de er jo ikke kommet ud at sejle, siger Jens Lauritzen, formand for Limfjordsrådet.

Dyrere end forventet

Det var planen, da skibene blev indkøbt i sin tid, at de skulle sættes i stand og ombygges for i alt otte millioner kroner for at kunne varetage miljøovervågningen af Limfjorden.

Men årene er gået, og embedsmændene hos Miljøstyrelsen har løbende overvejet, om det bedre kunne betale sig at købe helt nye miljøskibe. For en ombygning af skibene ville også indebære to nye motorer, viste det sig - og så blev det pludselig dyrere end forventet.

Nu ser det dog ud til, at der i løbet af sommeren kommer skred i tingene.

- Lige nu er ombygningen af Sif og Frigg i udbud, og vi regner med at kunne indgå kontrakt hen over sommeren, lyder det fra Morten Jepsen, chef for miljøskibssektionen i Miljøstyrelsen.

Han garanterer også, at reserveskibet Musling indtil videre løser opgaverne til punkt og prikke i Limfjorden:

- Ja, det kan I rolig regne med. Den overvågning, vi skal foretage i Limfjorden, ændrer sig ikke, og vi skal overholde den, lige meget hvornår det er, siger Morten Jepsen.

Går til ministeren

Det svar er imidlertid ikke godt nok for Limfjordsrådet, som har tænkt sig at tage sagen op med den nye miljøminister Jakob Ellemann-Jensen (V).

- Jeg har en forventning om, at dem, der har ansvaret for det her, sørger for at leve op til det, de har lovet os. Jeg vil sige til ham, at jeg synes, vi skal have overvågningen af Limfjorden sat på skinner, så vi ved, hvad der kommer til at ske i fremtiden, siger Jens Lauritzen, formand i Limfjordsrådet.

Miljøstyrelsen forventer nu, at Sif og Frigg kommer på vandet i 2019.