Eksportkørsel dør

Nordjyske lastbilchauffører mister deres job, som i hurtigt tempo overtages af udenlandske chauffører.

Det er den såkaldte cabotagekørsel, der ødelægger hele den danske vognmandsbranche. Cabotagekørsel betyder, at en udenlandsk lastbilchauffør må tage tre interne ture med gods i Danmark, hvis han alligevel er her med et læs. Men ofte kører chaufføren bare lige over grænsen, så han kan få en ny tilladelse og blive ved med at køre med gods i Danmark.

- Det betyder så, at arbejdet forsvinder fra de danske chauffører. Allerede nu er der kun en tredjedel tilbage af dem. Vi udsulter jo det danske samfund på den konto, siger Morten Dahlberg, formand i 3F i Frederikshavn.

Vognnmændene er enige.

- Det her det er det vilde vesten gange ti. Dansk Arbejdsgiverforening og Dansk Industri og ti af de store transportfirmaer er ligeglade og tjener fedt på denne tilstand, mens de også taler højlydt om at bevare arbejdspladser i Danmark, siger Christian Jensen, indehaver af Fiskerilogistik Gruppen A/S i Frederikshavn.

Branchen, fagforeningen og danske EU-politikere fra forskellige partier foreslår, at der i det mindste skal gå syv dage, før en udenlandsk chauffør kan krydse grænsen og på den måde få lov til at tage flere ture i Danmark.

- Det er en dårlig ide. man må tage det sure med det søde. udviklingen er udtryk for den frie bevægelighed i EU. Mere og bedre kontrol er den eneste indsats, jeg kan få øje på, siger Michael Svane, direktør i Dansk Industri Transport.


Seneste nyt

fra Nordjylland