På Ingstrup Efterskole går 9. klasse-eleverne til eksamen to gange om året. Det skal give højere karakterer og en sjovere skoledag.
Dagligdagen i 9. klasse på Ingstrup Efterskole er ikke som i den almindelige folkeskole. For her har man valgt, at eleverne skal lære det hele på den halve tid.
- Det er fordi, vi synes, at vores undervisning i de små fag i 9. klasse ikke har været god nok. Timerne har været for spredte, og eleverne glemmer fra den ene gang til den anden, siger forstander Inger Dueholm om det nye skema.
Princippet går ud på, at man deler skoleåret i to.
- Helt konkret betyder det, at vi har samlet de humanistiske fag i efterårssemesteret, og dem afslutter eleverne til december. De resterende del af fagene afslutter de så til sommer. På den måde skal have fokus på færre fag i det daglige, siger lærer Anders Errebo Nielsen om den nye hverdag på skolen.
Inspirationen er hentet fra andre efterskoler, der har kørt lignende forsøg og gjort op med lange skoledage med mange fag. Og ændringen vækker begejstring hos både lærere og elever.
- Lærerne er gladere, fordi de får lov til at fordybe sig i deres fag. Eleverne får bedre resultater til prøverne og synes, at undervisningen er meget mere spændende, fordi de kan følge med fra den ene gang til den anden, siger forstanderen.
- Jeg tror, at jeg kommer til at forbedre mig af det her. Jeg kommer til at huske mere - og til eksamen har jeg mere at byde ind med, siger Nicolai Balling Hansen, der netop er startet i 9. klasse.
Eleverne skal til eksamen til december, og forstanderen føler sig sikker på, at man kan se en positiv afsmitning på karaktererne.