Fakta om Bombardier Q400

SAS råder i alt over 33 turbo-jet-propelfly af typen Dash8/Q400. Det fly, der havarerede i Aalborg, blev købt fra fabrikken i 2000.

Så sent som i sidste uge kom den svenske havarikommission med en rapport om et Dash8-fly, der sidste år var tæt på et styrt i Kalmar, da propellen pludseligt løb løbsk. Ifølge rapporten har flytypen været præget af "lav teknisk regularitet".

Foreløbig er der dog ingen grund til at antage, at der er en sammenhæng mellem ulykkerne i Aalborg og Kalmar. Den svenske rapport fastslår dog også, at "problemerne med flyet ikke kunne lokaliseres til et bestemt område, men har været fordelt på flere systemer hos flyet."

Tidligere har flyselskabet Austrian Airlines også haft store problemer med typen. Et fly tabte således i 2003 et hjul i Frankfurt Lufthavn.

Nyhedsbureauet AP rapporterede 12. august i år, at et lignende fly var forulykket i Gimhae lufthavnen i den sydkoreanske by Busan. Seks personer blev angiveligt kvæstede, da flyet skred af banen umiddelbart efter landing.

Og i marts måtte repræsentanter for fabrikken Bombardier med bøjet hoved stå på en pressekonference og undskylde en hændelse, hvor et Q400-fly fra All Nippon måtte sikkerhedslande i den japanske Kochi lufthavn. Næsehjulet kunne ikke foldes og flyet kurede hen ad banen på næsen. Alle slap dog uskadt.

Har du et godt tip?