Anklager om dårligt arbejdsmiljø og rod med lønnen hos plejefirma

Fagforbundet FOA og flere tidligere ansatte anklager Jysk Hjemmepleje for at have problemer med arbejdsmiljøet og rod i lønudbetalingen.

FOA Mariagerfjord lægger ikke fingrene imellem, når de skal beskrive forholdene på Jysk Hjemmepleje. 

Ifølge fagforeningen har adskillige medlemmer søgt hjælp i sager om om løn og arbejdsforhold i firmaet.

quote Vi har siddet med medlemmer, der har grædt. Det er hårdt at se voksne mennesker komme her og være så kede af det.

Dorthe Pedersen, faglig sagsbehandler

- Det værste er, at folk er så frustrerede og så ramt på både deres faglighed og personlighed. Det er ikke en sund arbejdsplads – det er jeg nødt til at sige. Vi har fået rigtig mange henvendelser fra tidligere ansatte i firmaet, siger faglig sagsbehandler Dorthe Pedersen.

- Jeg synes, det er en rodebutik

Ifølge FOA er der masser af sager, hvor de ansatte har fået udbetalt for lidt for deres arbejde.

Angiveligt både pension, forkert løn og manglende overtidsbetaling. 

- Når jeg oplever, at alle de lønsager, vi har gennemgået har været behæftet med fejl, så bliver jeg rigtig bekymret. Jeg synes, det er en rodebutik, og kan ikke lade være med at tænke - er det en bevidst handling, siger næstformand i FOA Mariagerfjord, Peter Bech Christensen.

Se historien som indslag her.

Direktør peger på fejl i lønsystem

Jysk Hjemmepleje afviser, at der er et generelt problem omkring deres udbetalinger. De mener omvendt, at 90 procent af FOAs krav er skudt over mål. 

quote Vi har desværre været ramt af, at der er nogle få tidligere medarbejdere, der har været rigtig rigtig utilfredse, og nu formidler den utilfredshed mange steder.

Trine Thøgersen Jul, direktør, Jysk Hjemmepleje

Direktøren erkender dog, at der har været fejl.

- Vi har fundet ud af, at vi har haft en generel fejl i vores lønsystem, som ikke er stor men som skyldes noget teknisk. Det har drejet sig om små beløb og det er vi inde og justere på nu. Jeg mener ikke, at der har været tale om mange sager, siger Jysk Hjemmeplejes direktør, Trine Thøgersen Jul.

Direktør for Jysk Hjemmepleje, Trine Thøgersen Jul, afviser at der er tale om et generelt problem ved Jysk Hjemmepleje.
Direktør for Jysk Hjemmepleje, Trine Thøgersen Jul, afviser at der er tale om et generelt problem ved Jysk Hjemmepleje.
Foto: Stefan Kjærgaard / TV2 Nord

Medarbejdere har grædt af dårlig samvittighed

TV2 Nord har talt med flere tidligere ansatte. 

Ingen af dem har haft lyst lyst til at stå frem på TV af hensyn til deres nye arbejde, men de fortæller samstemmende, at de har oplevet et meget dårligt arbejdsmiljø i Jysk Hjemmepleje.

- Vi har siddet med medlemmer, der har grædt. Det er hårdt at se voksne mennesker komme her og være så kede af det. Vores medlemmer har følt dårlig samvittighed både i forhold til borgerne, men også i forhold til sig selv, fordi de har haft svært ved at arbejde under de forhold, siger faglig sagsbehandler Dorthe Pedersen, FOA Mariagerfjord.

Dorthe Pedersen er faglig sagsbehandler ved FOA.
Dorthe Pedersen er faglig sagsbehandler ved FOA.
Foto: Stefan Kjærgaard / TV2 Nord

Jysk Hjemmepleje får dog opbakning fra deres egen arbejdsmiljørepræsentant.

- Generelt synes jeg faktisk, vi er ret gode til at løse de problemer, der opstår sammen - også kollegerne imellem, så jeg kan ikke genkende den kritik, der kommer fra FOA. Men jeg håber da, at mine kolleger vil komme til mig, hvis de oplever problemer i fremtiden, siger Tina Andersen, der for nylig er valgt til arbejdsmiljørepræsentant efter at have været ansat i Jysk Hjemmepleje i mere end seks år.

Patientsikkerheden var ikke i orden

For nylig fik Jysk Hjemmepleje en alvorlig påtale af Styrelsen for Patientsikkerhed, der blandt andet vurderede virksomhedens medicinhåndtering som et kritisk problem. 

Se indslag: Styrelsen for patientsikkerhed har givet et påbud til firmaet Jysk Hjemmepleje, der yder pleje af syge og ældre borgere i Rebild og Mariagerfjord Kommune. Ifølge styrelsen har firmaet kritiske problemer med blandt andet medicinhåndtering.

Nu må firmaets ejer altså stille op til ny kritik for sin ledelse af virksomheden.

- Jeg synes da, at vi har styr på tingene, men må også forholde mig til, at der dukker ny kritik op. Vi har desværre været ramt af, at der er nogle få tidligere medarbejdere, der har været rigtig rigtig utilfredse, og nu formidler den utilfredshed mange steder, siger Trine Thøgersen Jul.


Seneste nyt

fra Nordjylland