Data-fælder på færge: Forbrugerrådet TÆNK savner lovgivning

Vi kan efterhånden bruge vores smartphones rundt omkring i verden, uden det koster en bondegård. På færger kan vi dog stadig få en dyr overraskelse på mobilregningen.

Mobilabonnementer med lave rundt priser rundt omkring i verden er efterhånden ved at være allemandseje. Tidligere var det vigtigt, at lige så snart man krydsede den danske grænse ud i verden, skulle man huske at slukke telefonen, eller i hvert fald slå dataroaming fra.

På trods af de nye mobilabonnementer så kan man stadig ende i en dyr prisfælde. I internationalt farvand gælder de internationale abonnementer nemlig ikke.

- Generelt så savner vi lovgivning på området, når man er mellem lande og ude i internationalt farvand, der sikre at alle forbrugere har ret til den her SMS og en advarsel, fortæller cheføkonom i Forbrugerrådet TÆNK, Martin Salomon.

Det afgørende er ifølge Martin Salomon, at man som forbruger modtager en SMS, der fortæller, at man nu er koblet på et væsentligt dyrere netværk, end hvad man går og regner med. Hvis ikke det er tilfældet, har man en sag, hvis man føler sig uretfærdigt behandlet.

- Hvis man har fået en advarsels SMS er der ikke andet at gøre end at betale den. Hvis man ikke har fået den, så skal man klage til sit teleselskab og i sidste ende, så har vi også et teleankenævn, hvor man kan tage sin klage, hvis man ikke synes, man har fået ret, fortæller Martin Salomon. 

 


Seneste nyt

fra Nordjylland