Forbrugsfesten venter: Nordjyder er lunkne overfor Black Friday

Fredag lokker butikkerne med vanvittige tilbud, men nordjyderne falder ikke på halen over den nye forbrugsfest Black Friday.

Lidt for meget! Det er vel ok! Og jeg synes det måske tager lidt overhånd! Det var de bemærkninger de nordjyske forbrugere havde til TV2 Nord, da vi var en tur i Aalborg Storcenter for at lodde stemningen blandt nordjyderne, når det handler om tilbudsfesten Black Friday.

Holdningen er ret afslappet og hverken særlig negativ eller positiv overfor detailhandlens nye mærkedag. Blandt andet bevarer Tine Reinholdt fra Aalborg en sund skepsis.

- Jeg tror Black Friday er en god mulighed for butikkerne til at få ryddet op i deres ting på lagrene, men omvendt har jeg også selv tidligere gjort nogle gode scoops. I sidste ende er det op til en selv at afgøre om man vil købe, så jeg synes det er ok, siger Tine Reinholdt, der dog indrømmer, at hun er til at lokke med et par gode tilbud.

Spar penge alle andre dage
En af de andre storcentergæster, Pernille Christensen, er med egne ord en erfaren shopper, og hun mener, at tilbuddene  på Black Friday er knapt så gode som de ser ud.

- Hvis man er god til at finde tilbuddene og god til at shoppe online, så kan man altså godt spare rigtig mange penge på alle andre dage end lige Black Friday, siger Pernille Christensen.

Black Friday er som så mange andre markedsføringstricks amerikansk, og ser nu ud til at have bidt sig fast i Danmark ligesom eksempelvis Halloween. I Aalborg Storcenter er de fleste kædeforretninger styret centralt med fælles annoncekampagner, men de traditionelle specialforretninger, som guldsmed Henrik Ørsnæs føler også med.

- Det er klart at vi bliver nødt til at følge med den udvikling der er og den efterspørgsel, der er fra kunderne. Vi benytter lejligheden til at markedsføre vores egen produkter, og så prøve at udnytte, at rigtig mange er ude at shoppe netop på Black Friday, siger Henriette Carlsen fra Guldsmed Henrik Ørsnæs i Aalborg Storcenter.

Noget tyder på, at især mændene er skeptiske overfor Black Friday – og måske overdreven shopping generelt. Den pensionerede farvehandler Jørgen Ravnkilde fra Sønderholm har i hvert fald gennemskuet den massive markedsføring.

- Jamen i sidste ende er der jo ikke andre end forbrugerne til at betale for varerne – og vi kommer også til at betale for reklamerne, for der er ikke andre til det, siger Jørgen Ravnkilde.

Tjek priserne først
Er du klar til at kaste dig ud i forbrugsfesten?
Her får du et par gode råd Vagn Jelsø, vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk:

 

Seneste nyt

fra Nordjylland