Forsikringen dækker ikke skænderier på rejsen

Man kan få dækket mange ting på sin rejseforsikring. Men nogle danskere har misforstået konceptet. Sådan lyder det fra Gjensidige Forsikring og Gouda Rejseforsikring, som har samlet nogle af de mere alternative skadeanmeldelser.

Normalt elsker vi sol og varme, når vi holder sommerferie. Men det kan åbenbart også blive for varmt. I hvert fald krævede et par en erstatningsrejse, da de kom hjem, da vejret på ferien simpelthen var blevet for varmt. Den gik dog ikke.

Det gjorde det heller ikke for mand, som på ferierejsen kom op og skændes med konen og ville skilles, hvorefter han kontaktede SOS-alarmcentralen for at få en akut hjemrejse.

Heller ikke brudeparret, som krævede en erstatningsrejse, fordi kvinden havde fået menstruation på bryllupsrejsen, fik noget ud af at involvere forsikringen.

- Folks forventninger til ferien er ofte meget høje, og nogle tager hjem skuffede. Vi ser sager fra, at hotellet var dårligt til, at man er utilfreds med de andre gæster på hotellet. Men sådanne ting dækker rejseforsikringen ikke," siger Karin Tranberg, der er Assistancechef i Gouda Rejseforsikring, og suppleres af Kim Rud-Petersen:

- Selv om der er mange sager, som man kan finde morsomme, så må vi ikke glemme, at vi deler ansvaret for, at forsikring er til at forstå med kunderne. Hvis forventningerne er skruet for højt op, og man oplever en regulær skuffelse på sin ferie, så forstår jeg egentlig godt, at man kan handle irrationelt. Men vi må altså slå fast, at vi ikke kan refundere ferien, hvis vejret eksempelvis skuffer.