Nyt LNG-anlæg skaber arbejdspladser i Frederikshavn

En drøm går i opfyldelse for Frederikshavn Havn, når man senere på ugen begynder at anlægge et LNG-anlæg. Foto: Frederikshavn Havn

På kortet kan man se, hvor det kommende NLG-anlæg skal ligge. Foto: Google Maps

1 af 2

Frederikshavn Havn rykker op i første energiklasse, når havnen bliver hjemsted for et LNG-anlæg, der skal omdanne naturgas til flydende brændstof.

Der skal masser af brændstof til, når godt 100.000 skibe hvert år skal passere strædet mellem Nordjylland og Sverige. Det er derfor en drøm, der går i opfyldelse for Frederikshavn Havn, når man senere på ugen begynder at anlægge et LNG-anlæg (flydende naturgas, red.) på havnen. 

Anlægget betyder flere arbejdspladser i byen og flere skibsanløb i havnen. Og det glæder hanedirektøren. 

Havnedirektør Mikkel Seedorff Sørensen Foto: (Arkivfoto)

- Det er en stor glæde, at Frederikshavn Havn er valgt som lokation for en af de første LNG investeringer i Europa. Projektet omkring LNG produktion passer perfekt i vores strategi, hvor miljø spiller en stor rolle. Vi er overbeviste om, at dette projekt kan sætte Frederikshavn på landkortet, siger administrerende direktør på Frederikshavn Havn, Mikkel Seedorff Sørensen.

På kortet kan man se, hvor det kommende NLG-anlæg skal ligge. Foto: Google Maps

Frederikshavn Havn har indgået en aftale med verdens næststørste bunkerselskab, Bunker Holding, der sammen med Kosan Crisplant vil opføre et LNG produktionsanlæg.

Også borgmester Birgit Hansen klapper i hænderne. 

Borgmester Birgit S. Hansen: Et kæmpeskridt for miljøet Foto: Per Frank Paulsen

- Det er et kæmpeskridt for miljøet og for grøn energi. At skibene kan tanke LNG i Frederikshavn er medvirkende til at skabe fremtidens havn. Det sætter kommunen på verdenskortet, og kommer til at kunne mærkes i hele Frederikshavn Kommune, siger Birgit S. Hansen.

EU’s svovldirektiv for skibsfart, der trådte i kraft for et år siden, indskærper miljøkravene til skibe, der anvender fuelolie. Direktivet tvinger derfor skibsfarten til at tænke i grøn energi, og det vil få flere skibe til at lægge om til LNG, som ikke udleder svovl og partikler, lyder vurderingen. 

Arbejdet med etableringen går i gang i denne uge, og anlægget er efter planen klar til brug i slutningen af næste år, senest foråret 2018. 

 

Fakta om LNG - flydende naturgas:

LNG (liquefied natural gas) er naturgas, der er omdannet til flydende form for at lette transport, fordi det i flydende form fylder 1/600-del af, hvad det fylder i gas-form.
Det er fri for lugt, farveløst og ikke giftigt.
I flydende form kan LNG ikke brænde og ikke eksplodere.
Naturgas anses som det mest miljøvenlige fossile brændstof, fordi det har den laveste CO2 udledning pr energienhed. For en lige så stor varmemængde, bliver der produceret omkring 30 procent mindre kuldioxid end ved oliefyring og omkring 45 procent mindre end kul fyring.
Antallet af LNG-drevne skibe og udbredelsen af LNG-relaterede initiativer forventes at stige betragteligt de kommende år, på baggrund af EU's svovldirektiv.
LNG-drevne færger kan reducere udledningen af NOx, med 92 procent i forhold til udledningen fra skibsmotorer, der sejler på traditionel fuelolie og Gøteborg Havn giver 30 procent rabat på havnetariffen til skibe, der sejler på LNG.

 

Fakta: Bunker Holding

Bunker Holding er verdens næststørste bunkervirksomhed med datterselskaber i 27 lande
Omsætningen i Bunker Holding ligger i omegnen af 50,5 mia. kr. i seneste regnskabsår.
Virksomheden beskæftiger sig primært med at forsyne skibe med brændstof over hele kloden
Bunker Holding, der har mere end 700 ansatte verden over, er det største selskab i USTC koncernen, som er en af Danmarks største virksomheder

 

 

Flere nyheder fra TV2 Nord