Frisør boykottet af firma: Vi skulle køre deres priser

En nordjysk frisørsalon mener, at det svenske hårproduktsfirma Maria Nila har stoppet samarbejdet med salonen, da de solgte hårproduktene billigere end til firmaets vejledende pris.

Virksomheder giver en vejledende pris til alle, der forhandler deres produkter. Forhandlerne må selv fastsætte priserne, efter hvad de mener, produkterne skal koste.

Sådan er konkurrencereglerne. En nordjysk frisør kritiserer nu det svenske firma Maria Nila for at bryde lovgivningen.

Firmaet afbrød samarbejdet med frisøren Rune Kristiansen, efter at han havde solgt produkterne 20-25 procent under den vejledende pris i sin webshop. Han fortæller, at han fik en klar besked fra sælgeren.

- Vi skulle til at køre deres priser, ellers ville de ikke levere vare til os mere. Så ville de opsige samarbejdet, siger Rune Kristiansen i sin frisørsalon i Barmer.

Det svenske firma, der laver veganske hårprodukter er dog ikke enig i kritikken. De er kede af, at Rune Kristiansen har fået en dårlig oplevelse, men de understreger, at de følger alle markedsreglerne.

quote Vi går aldrig ind i prisen, når det kommer til kunder. Det er selvfølgelig et frit marked

Theodore Liffner, Head of sales, Maria Nila

- Vi går aldrig ind i prisen, når det kommer til kunder. Det er selvfølgelig et frit marked, og vi vil arbejde med alle kunder, der vil arbejde med os som brand, siger Theodore Liffner, Head of sales, Maria Nila.

Må ikke tvinge produkter til bestemt pris

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udtaler sig ikke i enkeltsager, men de vil gerne fortælle generelt om reglerne på området. Det er nemlig ulovligt at tvinge forhandlere til at sælge virksomhedens produkter til en bestemt pris.

- Bindende videresalgspriser er ulovligt. Det kan være et forsøg på at fastsætte en mindstepris, som man forsøger at få forhandleren til at overholde, siger Stefan Kobbernagel, kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens efterforsknings og kartel-afdeling. 

- Det er en grov overtrædelse af konkurrenceloven og kan medføre anmeldelse til bagmandspolitiet og millionbøder.

quote Jeg mener, at når vi betaler vores regning, så skal de ikke blande sig i, om vi så giver varen væk eller sælger den billigere, sådan så forbrugeren får et bedre tilbud.

Rune Kristiansen, Frisør

Den svenske virksomhed afviser, at de har brugt bindende videresalgspriser, men det ændrer ikke på den opfattelse, som Rune Kristiansen sidder tilbage med i salonen. Han mener, at firmaet gik over grænsen.

- Jeg mener, at når vi betaler vores regning, så skal de ikke blande sig i, om vi så giver varen væk eller sælger den billigere, sådan så forbrugeren får et bedre tilbud, siger Rune Kristiansen.

På trods af, at han ikke længere har det eftertragtede produkt i sit sortiment, er han glad for, at han ikke gav efter for det pres, han følte.


Seneste nyt

fra Nordjylland