Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

3. Limfjordsforbindelse: Deres hus skal jævnes med jorden, men de har intet fået at vide om høring

Foto: Jesper Bo Winther / TV2 Nord

Michael Fast og Lisbeth Gjørtz Fasts hus skal jævnes med jorden for at gøre plads til motorvejen over Egholm.

160 hus- og grundejere står til at blive eksproprieret, når byggeriet af den 3. Limfjordsforbindelse skal i gang. Lige nu er anlægsloven i høring, men det er de berørte lodsejere ikke blevet underrettet om.

Lisbeth Gjørtz Fast og hendes mand, Michael Fast, bor på Nørholmsvej 101. Her skal der være et udfletningsanlæg til den kommende motorvej over Egholm. 

Lige nu er anlægsloven i høring, men det har Vejdirektoratet ikke ulejliget sig med at fortælle parret. Heller ikke de andre 159 hus- og grundejere, som bliver berørt, har fået en advisering.

Vores hus skal jævnes med jorden, og vi har intet fået at vide fra Vejdirektoratet om at høringsfasen til anlægsloven er i gang.

Lisbeth Gjørtz Fast

- Vores hus skal jævnes med jorden, og vi har intet fået at vide fra Vejdirektoratet om at høringsfasen til anlægsloven er i gang. Det så vi på et opslag på Facebook. Jeg er både vred og sur, siger Lisbeth Gjørtz Fast.

Det 114 sider lange udkast til lov om anlæg af en 3. Limfjordsforbindelse er sendt i høring - uden forvarsel - i starten af julemåneden med en indsigelsesfrist den 2. januar.

- Vi troede først, at høringsfasen ville komme i det nye år, og at vi fik god tid til at studere forslaget om anlægsloven. Det kommer helt bag på os, det her, siger Michael Fast.

Se historien her.

Organisationer har fået direkte besked

Høringslisten til anlægsloven er en oversigt over hvilke myndigheder og organisationer, som er blevet underrettet om, at høringen nu går i gang, og at der kan indsendes indsigelser.

De mennesker, der bliver direkte berørt, underretter man ikke. Man kan jo nemt få den tanke, at det er fordi man ikke ønsker at få deres svar.

Susanne Zimmer, Frie Grønne

Blandt de der af Vejdirektoratet har fået direkte besked, er Nordjysk Windsurfing Klub Pelikanen, Danske Motorcyklister, Landsforeningen af Menighedsråd og Bedsteforældrenes Klimaaktion. 

Men altså ikke de berørte hus- og grundejere.

- Det er mystisk, det her. Organisationer kan man godt sende en advisering om høringsfasen, men de mennesker, der bliver direkte berørt, underretter man ikke. Man kan jo nemt få den tanke, at det er fordi man ikke ønsker at få deres svar. Det er et kæmpe demokratisk problem, siger Susanne Zimmer fra Frie Grønne, der er nordjysk medlem af Folketingets Transportudvalg.

10 FACTS OM DEN TREDJE LIMFJORDSFORBINDELSE

Motorvejen bliver omkring 20 kilometer lang.


Den skal gå fra Dall vest om Aalborg, krydse Limfjorden og Egholm og forbindes med den nuværende motorvej ved Vestbjerg.


Motorvejen kommer til at koste 7,014 milliarder kroner at bygge.


Anlægsarbejdet påbegyndes i 2025, og den nye Egholmforbindelse forventes at stå klar otte år efter.


Man regner med, at den vil blive benyttet af ca. 32.500 køretøjer hvert døgn.


Ifølge VVM-redegørelsen betyder det, at Limfjordstunnelen aflastes med omkring en fjerdedel og Limfjordsbroen med knap en tiendedel.


30 ejendomme skal totaleksproprieres, og i forvejen er andre 10 ejendomme eksproprieret i forbindelse med valget af linjeføringen i 2014.


Samlet set vil 160 lodsejere blive berørt af ekspropriationer, enten permanente eller midlertidige. I alt skal 280 hektar inddrages.


Den er en del af den nye infrastrukturaftale, der udmønter store beløb frem til 2035.


I den bliver der fremlagt projekter for 161 milliarder kroner over de næste 14 år inden for kollektiv trafik, veje og støjværn.


Kilde: Vejdirektoratet

Det er nu, det gælder

To gange tidligere, i 2011 og 2021, har der været borgerhøringer. Først om en VVM-rapport, og så derefter en opdateret VVM-rapport. Ved den sidste kom der hele 7.800 høringssvar. Anlægsloven er altså den tredie høring.

- Den her høring er anderledes end de forrige. Det er den rigtige høring. De andre har bare været en slags prøvehøringer, siger Louise Faber, der er jurist og formand for Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen.

Trafikministeriet burde som en selvfølge have underrettet os. Hvem pokker skulle ellers have været mere berørt end os?

Lisbeth Gjørtz Fast

Ifølge Borgerbevægelsen er det altså nu, det gælder. Derfor har man i december haft travlt med at gøre blandt andre de, der skal eksproprieres, opmærksom på deres ret til at komme med høringssvar - nu hvor myndighederne ikke gør det.

Hvad er ekspropriation?

Ekspropriation er tvungen afståelse af ejendom og kan efter Grundlovens § 73 kun ske ifølge lov hvor almenvellet kræver det - og mod fuldstændig erstatning.


Efter praksis gælder desuden en række betingelser, som skal være opfyldt ved en ekspropriation. 


Ekspropriationen skal således være lovlig, nødvendig og tidsmæssigt aktuel for realiseringen af ekspropriationsformålet. Herudover skal ekspropriationen være rimelig i den konkrete situation.


Kilde: Bolig- og Planstyrelsen

- Trafikministeriet burde som en selvfølge have underrettet os. Hvem pokker skulle ellers have været mere berørt end os, siger Lisbeth Gjørtz Fast.

- Der er efterhånden ikke noget, som kan overraske os. Det er jo næsten forventeligt, at både Vejdirektoratet og Transportministeriet ikke gider have en demokratisk proces, supplerer Michael Fast.

Transportministeriet: Der er fuld åbenhed

Regeringen har besluttet at fremsætte forslag til anlægsloven af den 3. Limfjordsforbindelse i februar. Planen er at anlægsarbejdet skal i gang i 2025.

Transportminister Benny Engelbrecht (Soc.dem.) vil ikke stille op til interview. 

Vi ville blandt andet gerne have spurgt ham om, hvorfor husejerne ikke er blevet underrettet om høringen, når for eksempel en windsurferklub får direkte besked.

I stedet har vi modtaget et skriftligt svar fra Transportministeriets pressechef, Martin Hein – på vegne af Transportminister Benny Engelbrecht. 

Transportministeriets skriftlige svar:

- Det er et bredt flertal i Folketinget, der før sommer besluttede at afsætte midler til den 3. Limfjordsforbindelse, der gennem mange år har være et stort ønske i Nordjylland. Anlægsloven er udmøntning af den miljøvurdering, der har været i høring i to omgange, og hvor der er behandlet flere tusinde høringssvar. 


- Det er helt normal procedure, at lovgivning ikke bliver sendt i høring hos enkelte borgere, men de berørte lodsejere er velkommen til at afgive et høringssvar. Lovforslaget kan ses på høringsportalen. Efter høring bliver loven fremsat, og så vil der næste år være tre lovbehandlinger i Folketinget, så der er fuld åbenhed og mulighed for demokratisk kontrol, for sådan skal det være. 


- Jeg har selv prøvet af få mit hus eksproprieret, og jeg forstår godt de bekymringer, der er. Det bedste svar, jeg kan give er, at vi i Danmark har et godt og gennemsigtig system, og jeg håber, at lodsejerne vil opleve det sådan.

Vejdirektoratet: Lodsejere har fået særlig orientering

Heller ikke seniorprojektleder i Vejdirektoratet, Niels Fejer Christiansen, har villet stille op til interview. Han har i stedet sendt følgende skriftlige kommentar:

- Forud for udarbejdelsen af lovforslaget er der i 2019-2020 gennemført en opdateret miljøkonsekvensvurdering (VVM-undersøgelse) af en 3. Limfjordsforbindelse, som blev efterfulgt at en offentlig høring i foråret 2021. I forbindelse med igangsættelsen af den offentlige høring udsendte Vejdirektoratet en særlig orientering til alle direkte berørte lodsejere, samt en mere generel orientering til alle lodsejere inden for den såkaldte undersøgelseskorridor. Ligesom høringen blev annonceret i en række ugeaviser og på Vejdirektoratets hjemmeside og Facebook-side.

Klik her for at se udkastet til lov om anlæg af en 3. Limfjordsforbindelse, som er ude i høring lige nu.

Anlægsarbejdet påbegyndes i 2025, og den nye Egholmforbindelse forventes at stå klar otte år efter.


Havne-sag trækker ud: Omstridt advokatundersøgelse bliver flere måneder forsinket

Foto: Henriette Maj Pedersen / TV2 Nord

Advokatundersøgelsen, som skal klarlægge, hvad der førte til det økonomiske kaos på Frederikshavn Havn, trækker ud. Den er nemlig mere omfattende end forventet.

Det bliver først i det nye år.

Faktisk skal vi helt hen i uge ni, før advokatfirmaet Bech-Bruun ventes at være færdig med advokatundersøgelsen.

Den skal give svar på, hvordan økonomien i Frederikshavn Havn kunne udvikle sig så skidt, at Frederikshavn Kommune i maj var nødsaget til at overtage driften af havnen med en samlet gæld på 1,7 milliarder.

Det har advokatfirmaet Bech-Bruun orienteret Frederikshavn Kommune om.

- Arbejdet har vist sig mere omfattende end forventet, siger Frederikshavn Kommunes borgmester Karsten Thomsen (S).

Advokatundersøgelsen var oprindelig lovet færdig inden udgangen af december, og alle relevante personer i undersøgelsen skulle efter den oprindelige plan have været interviewet til undersøgelsen midt i november.

Sådan er det ikke gået.

Flere skal spørges

Advokatfirmaet har nemlig for nyligt udvidet kredsen af relevante personer i sagen.

Det betyder, at en række tidligere medlemmer af økonomiudvalgene i Frederikshavn Kommune nu også har fået mulighed for at komme med deres bemærkninger.

Desuden er advokatfirmaet også - i følge TV2 Nords oplysninger - stadig i dialog med de tidligere bestyrelsesmedlemmer i Frederikshavn Havn for at få dem til at bidrage til undersøgelsen.

De fire bestyrelsesmedlemmer, som valgte at træde ud af bestyrelsen i Frederikshavn Havn i september 2023, har i første omgang afslået at deltage i undersøgelsen, da de ikke har kunnet få adgang til de dokumenter, der ligger i bestyrelsesportalen og få indsigt i hvilke dokumenter, der er inddraget i undersøgelsen.

Flere undersøgelser i gang

Advokatundersøgelsen er en del af en stribe undersøgelser om, hvad der er foregået på Frederikshavn Havn og Frederikshavn Kommune forud for det økonomiske kollaps på havnen.

Venstre har politianmeldt kommunen, efter TV2 Nord har afsløret, at en kommunal medarbejder fortæller, hvordan dokumenter i aktindsigter er blevet sorteret fra og dermed mørklagt for offentligheden.

Det bliver forklaret på en hemmelig lydoptagelse, hvor den kommunale medarbejder opfordrer Frederikshavn Havn til at gøre det samme.

Ankestyrelsen er ligeledes gået ind i sagen om den hemmelige lydoptagelse, mens også Folketingets Ombudsmand har bedt om at blive orienteret i sagen fra Frederikshavn.

Oplysninger tilbageholdt

TV2 Nord har i forbindelse med afdækningen af "Skandalen om Frederikshavn Havn" desuden afsløret, at en række dokumenter og rapporter blev tilbageholdt helt eller delvist af kommunaldirektøren og borgmesteren, og dermed ikke blev forelagt for byrådsmedlemmerne.

Blandt andet har et fortroligt notat som Frederikshavn Kommune selv udarbejdede i januar 2022 om havnens økonomi aldrig været forelagt for hele byrådet

En rapport med seks forslag til at sikre havnens dårlige økonomi, nåede først byrådet 15 måneder efter den blev sendt til forvaltningen og daværende borgmester Birgit S. Hansen.

Politikerne i Frederikshavn Kommune har bevilliget 2,5 millioner til advokatundersøgelsen, og selv om den nu bliver forsinket med flere måneder, forventer borgmesteren ikke, at den bliver dyrere.


Breaking

Styrelse melder klart ud: Uvis fremtid for blodrødt, afvist regnskab

Byrådsgruppen i Frederikshavn Kommune nægtede at underskrive Frederikshavn Havns regnskab for 2023.

For nyligt landede Frederikshavn Havns regnskab for 2023, og det viste et dundrende underskud på 340 millioner kroner.

Da kommunalbestyrelsen i Frederikshavn Kommune fik resultatet at vide, nægtede de efterfølgende at underskrive regnskabet.

- Vi vælger at sige, at vi ikke vil skrive under. Det er der ikke noget utrygt ved. Jeg går ud fra, at dem som har udarbejdet regnskabet, har styr på regnskabet, men jeg sad ikke dernede, så derfor vil jeg ikke skrive under, sagde socialdemokraternes gruppeformand Gitte Kiilerich dengang.

Selvom regnskabet ikke blev skrevet under, var især Venstre fortalere for, at kommunalbestyrelsen skulle skrive under. Undervejs lød det blandt andet fra Venstres Lone Haugaard:

- Jeg synes, at det er ærgerligt, at den her kommunalbestyrelse igen og igen kommer til at optræde som et cirkus.

Havnelov tager ikke højde for problem

Frederikshavn Havn skiftede i foråret ejerform, hvor det gik fra at være en kommunal selvstyret havn med egen bestyrelse til at være en kommunal havn, hvor kommunalbestyrelsen træffer valg på havnens vegne. Men i november nægtede kommunalbestyrelsen altså at underskrive regnskabet.

I stedet ville de have Trafikstyrelsens vurdering af, om det er kommunalbestyrelsens ansvar at skrive under. Og den vurdering er nu kommet. I et notat, der er sendt til Frederikshavn Kommune, skriver de:

- Trafikstyrelsen kan bekræfte, at en selvstyrehavns regnskaber skal godkendes af kommunalbestyrelsen i ejerkommunen.

Pressechef hos Trafikstyrelsen Frederik Roed uddyber overfor TV2 Nord:

- Principielt set skal kommunalbestyrelsen skrive under jævnfør havnelovens paragraf 9 stk 3.

Hvad så når havnen har skiftet ejerform midt i regnskabsperioden, og kommunalbestyrelsen derfor nægter at underskrive?  

- Havneloven tager ikke højde for det spørgsmål her. Den siger bare, at en kommunal havns regnskaber skal godkendes af kommunens kommunalbestyrelse, siger Frederik Roed.

Ingen konsekvenser?

Med andre ord ligger det altså udenfor havnelovens område at vurdere, hvem der skal underskrive regnskabet, når ejerformen er ændret undervejs i regnskabsperioden.

Frederikshavn Kommunes revisionsfirma, BDO, skriver desuden i samme notat, at der ifølge deres vurdering:

'Ikke er nogen konsekvenser ved, at der ikke foreligger et underskrevet årsregnskab for Frederikshavn Havn'.

Det er Trafikstyrelsen, der behandler eventuelle klager, der skulle komme i forbindelse med en havns manglende regnskab.

Frederikshavn Havn har en samlet gæld på 1,73 milliarder kroner.


Iværksætter vil sælge titusindvis af el-cykler i hele verden

Foto: Nimbus Motorcycles

De nye elcykler er inspireret af en gammel dansk motorcykel.

De første fire cykler er allerede klar - men der skal mange flere til. 

Inden for fem år vil Nimbus Motorcycles nemlig producere imellem 35- og 40.000 elcykler. 

Cyklerne er produceret i Thisted, hvor de torsdag kunne aflevere de første fire cykler til deres nye ejere. 

- Det er den måske største dag i vores fireårige rejse, fortæller Claus Støvlbæk Clausen, der er grundlægger af Nimbus Motorcycles.

Han fortæller, at firmaet forventer at skulle eksportere 90 procent af de 40.000 elcykler, som de gerne vil producere i 2029. 

Er det overhovedet realistisk, når I kun har lavet fire indtil videre?

- Alting har en start du. Vi startede projektet i 2020, og processen har været rigtig fin. Nu er vi i gang.

Inspireret af en klassiker 

De nye elcykler er inspireret af den gamle motorcykel Nimbus Model C, der blev kendt som ’Humlebien’, som Fisker & Nielsen lancerede i 1934 og producerede frem til 1959. 

Fisker & Nielsen har i dag ændret navn til Nilfisk og laver ikke længere motorcykler - de ejer dog stadig rettighederne til Nimbus-brandet.

Det har Claus Støvlbæk Clausen og Nimbus Motorcycles købt sig til at kunne låne i en årrække. 

Elcyklen er inspireret af de gamle Nimbus motorcykler. Foto: Nimbus Motorcycles
Foto: Nimbus Motorcycles

- Det er hemmeligt, hvor mange år det er, men det er mange år, det kan jeg vidst godt fortælle, siger grundlæggeren. 

Den gamle ”humlebi” var i mange år den foretrukne motorcykel hos både politiet, forsvaret, og post- og brandvæsnet.

Claus Støvlbæk Clausen fortæller, at Nimbus Motorcycles også vil komme til at producere elmotorcykler. 


Onsdag i næste uge vil der være en stor beredskabsøvelse, som finder sted ved Frederikshavn Kraftvarmeværk.

I tidsrummet 17:00 til 20:30 vil der onsdag i næste uge være masser af uniformer, blå blink og store udrykningskøretøjer, hvis man befinder sig ved Frederikshavn Kraftvarmeværk.

Region Nordjylland, Nordjyllands Beredskab, Beredskabsstyrelsen og Nordjyllands Politi samt Hjemmeværnet deltager i øvelsen, hvor der vil indgå omkring 140 personer.

- Vores klargøring til øvelsen begynder tidligere på eftermiddagen, faktisk allerede omkring klokken 14:00, så borgere og trafikanter i området vil kunne se mange køretøjer og indsat personel, siger øvelsesleder, Claus Dahl Olesen.

- Så det er et større setup, vi opererer med, når vi afholder disse vigtige beredskabsøvelser. Og det vil betyde, at der er nogle trafikale forstyrrelser, siger øvelseslederen.

Spærringer i området

Hjemmeværnet kommer til at afspærre Vendsysselvej ved Niels Juels Vej og Hobrogade. Fra 14:00 til 17:00 vil der være delvist spærret, og mellem 17:00 til 20:30 vil der være helt spærret. Fra 20:30 er der igen delvist spærret, indtil oprydningen er færdiggjort senest klokken 22:00.

Øvelsens scenarie kommer til at være en større tilskadekomst på en industrivirksomhed, og den skal være med til at styrke myndighedernes håndtering af en sådan situation.

- Meget nærmere kan jeg ikke komme detaljerne, da der jo også skal være et overraskelsesmoment til stede for vores indsatte kollegaer, så vi sikrer, at alle får en optimal læring ud af dagen, siger Claus Dahl Olesen.  


Foto: Vendsyssel FF

Karim Zaza har været i Vendsyssel FF i mere end ti år, men nu er det slut.

På Vendsyssel FF's facebook-side offentliggør klubben, at målmandstræner Karim Zaza stopper i klubben efter mere end ti års tjeneste.

- Jeg har i mine over ti år i klubben gået på arbejde med det største smil på læben, og jeg har nydt at være med til at bidrage til udviklingen af nogle dygtige keepere og fodboldspillere igennem min tid i klubben, siger Zaza.

Karim Zaza stoppede sin aktive karriere i Vendsyssel FF i 2014, og i 2015 tiltrådte han som målmandstræner.

- Der er overhovedet ikke noget dramatisk i mit stop, og det er heller ikke fordi, at jeg skal noget andet i fodboldbranchen. Jeg ønsker blot at være mere sammen med familien i weekenderne, hvilket jeg glæder mig til at få mere tid til fremover, siger Karim Zaza.

49-årige Zaza har i sin aktive karriere repræsenteret en lang række klubber i form af FC København, Silkeborg, Brøndby IF, OB og så fik han 147 kampe for AaB.