Hjælp til elever med læsevanskeligheder

Mange elever på de gymnasiale uddannelser har så store læsevanskeligheder, at de opgiver at gennemføre uddannelsen. En ny test skal nu hjælpe eleverne, før det er for sent.

På landsplan er det omkring 20 procent af alle elever, der begynder på en gymnasial uddannelse, som dropper ud igen. En stor del giver op, fordi de har læsevanskeligheder. Det skal en ny test nu lave om på:

- Testen gør det for første gang muligt at lave computerbaserede gruppescreeninger af mange elever på en gang. En hel gymnasieklasse kan screenes for læsevanskeligheder på en halv time, så man straks kan finde de elever, der har brug for støtte, siger afdelingsleder Anders Sigh fra Taleinstituttet Region Nordjylland, der har udviklet LINU, som den ny screeningstest hedder.

Han mener, at de danske gymnasier, HF-uddannelser, handelsgymnasier og tekniske gymnasier bør screene alle nye elever straks efter skolestart.

- De fleste elever falder fra i løbet af det første år. Derfor er det meget vigtigt, at screeningen bliver lavet så hurtigt som muligt, inden det er for sent, siger han.

LINU består af et omfattende og gennemprøvet testsystem, der har været under udvikling i syv år. Testen kan finde de elever, der er ordblinde eller har andre massive læsevanskeligheder. Screeningen kan også finde de såkaldte risikoelever, der har store problemer med at klare de langt højere krav til læseevner, der stilles i gymnasiet sammenlignet med folkeskolen.

Selve LINU-testen er meget nem at gennemføre og kræver ingen særlige forudsætninger af den lærer, der laver testen. Senest er LINU-testen blevet anvendt af 3.800 elever på de gymnasiale uddannelser i Nordjylland, i forbindelse med projektet Det Regionale Læsecenter.

Omkring 200 af de elever, der tog LINU-testen i projektet, havde så store læsevanskeligheder, at de nu har fået særlig støtte i form af fx IT-rygsæk og studiestøttetimer.


Seneste nyt

fra Nordjylland