Hjertemedicinsk afdeling vinder Patienternes Pris: De ser på det hele menneske

Patienterne har talt: 25.000 kroner og et kunstværk blev i dag givet til Kardiologisk Afdeling på Aalborg Universitetshospital med Patienternes Pris.

Sundhedsvæsnet får mange slag, men nu er der godt nyt fra patienterne. På Aalborg Universitetshospital er Kardiologisk Afdeling blevet kåret som årets vinder af Patienternes Pris.

Det blev tirsdag fejret med taler og overrækkelse et kunstværk og 25.000 kroner til ledende overlæge på Kardiologisk Afdeling, Eva Korup.

- Vi er helt vildt glade. Der findes ikke noget større end at få anerkendelse fra patienterne. Det er bare det, der betyder aller mest, at vi ved, at vi gør det rigtige for patienterne, og at de føler, at vi er nærværende, og at vi er der for dem, siger hun. 

Patientinddragelsesudvalget i Region Nordjylland er det eneste på landsplan, der hvert år uddeler en pris baseret på den bedste ros fra patienterne. Det er nemlig patienterne selv, der indstiller afdelingerne. Og i år var det så Kardiologisk Afdeling, der løb med æren.

- Jeg synes, at de fortjener det. Man hører jo så utrolig meget dårligt om sundhedsvæsenet generelt, og når man så endelig selv står og har brug for det, så kan man jo godt have en lille frygt for, at det måske ikke kører helt, som det skal, men i det her tilfælde, der viste det sig jo, at jeg kom ind på en afdeling, hvor der var tid og overskud, og alle havde altid et smil på læben, og det var rigtig positivt, siger Joe Engevik, der er tidligere patient på Kardiologisk Afdeling.

Tålmodighed og menneskelighed

I en tale ved dagens prisfest forklarede formand for Patientinddragelsessudvalget, der i sidste ende vælger vinderen, Jens Ibsen, hvad der skal til for at vinde prisen. 

- Den afdeling, der får den tildelt har på særlig vis udført professionelt og empatisk arbejde, hvor patienten har oplevet sig behandlet som et helt menneske. Vi har nogle kriterier for udvælgelsen, og det er patienten i fokus, sammenhæng i patient forløbet, tværfaglighed, værnen om patientens identitet og integritet, nærværende personale og en god dialog.

Og særligt om Kardiologisk Afdeling havde patienterne bemærket:

- I er tålmodige, venlige, menneskelige, imødekommende, støttende og trøstende, og så er I selvfølgelig professionelle, men det er i høj grad tilstedeværelsen som personer, det handler om. I ser mennesket, og det værdsætter jeres patienter, sagde Jens Ibsen i sin tale til de ansatte på Kardiologisk Afdeling. 


Seneste nyt

fra Nordjylland