Udskældt lastbillov: - Hvis den lov ikke bliver ændret, så må jeg lukke

Jan Østerby er frustreret over de nye regler.

Fra næste år træder en ny lov i kraft, der betyder, at lastbiler købt før 2009 ikke må have lov til at køre blandt andet i Aalborg midtby.

Jan Østerby, vognmand i Sulsted har svært ved at forstå, at det er en registreringsdato, der nu skal bestemme, om hans lastbil må køre i Aalborg eller ej.

- Den er fra 2008 og den udleder ikke mere skidt end en bil fra 2014-15, siger han.

Den nordjyske vognmand betalte ekstra, da han købte to lastbiler i 2006. Han valgte at ofre et større beløb for at få partikelfiltre efter den såkaldte euro5 norm, som forurener mindre. På den måde følte han sig sikker på, at han måtte køre med lastbilerne overalt, indtil han skulle på pension.

- Men jeg kunne ikke være sikker. Nu skal jeg til at bytte to biler for at få lov til at køre inde i Aalborg. Hvis den lov ikke bliver ændret, så må jeg lukke eller bare blive udenfor byen og have andre til at køre for os, siger Jan Østerby.

- Det er fuldstændig tåbeligt

Brancheorganisationen DTL, Dansk Transport og Logistik vil ikke være med til, at en lastbil i Danmark skal være forbudt eller ej - alt efter hvornår den er indregistreret.

- Det handler ikke om, hvor meget skidt og snavs, den udleder, men om registreringsdatoen. Det er fuldstændig tåbeligt, da der er rigtig mange vognmænd der har været forudseende og har brugt nogle penge på at gør noget for miljøet. De bliver ramt i dag af den her lov. Hvorfor skal Jan Østerby ikke have lov til at køre inde i Aalborg, når hans lastbil overholder Euro5-normen, men bare har et ældre karosseri, siger Kim Tatt Jakobsen, kontorleder i DTL.

Han køber ikke argumentet om, at det skulle være lettere at kontrollere lastbilerne via nummerpladescanning.

- Selvom der bruges nummerpladescanning, så er det stadigvæk papirerne bagved, der siger, hvad EUnorm, en lastbil har og hvad fødselsdag den har. Så det er bare et spørgsmål om at kigge i en anden rubrik på registreringsattesten, siger Kim Tatt Jakobsen.

Presser politikerne

De nye stramme datoregler for lastbilerne kan få afgørende betydning for en vognmand.

- Bilerne kan være ens og udlede det samme, uanset hvad årgang de har. Jeg må bare ikke køre derind, fordi min bil kan være nogle måneder ældre end en anden bil. Hvis vi skal ind og hjælpe med en opgave inde i Aalborg, så er jeg nødt til fremover at sige, at andre vognmænd skal have opgaven, for vi kan ikke køre derinde. Vi mister da kunder på det, siger Jan Østerby.

- Jeg ved ikke, om man kan sige lovsjusk, men det er i hvert ikke tænkt helt igennem. Det arbejde er ikke helt gennemført, siger DTL-manden.

Vognmændenes brancheorganisation gik til folketingspolitikerne allerede, da loven kom i høring. Og de bliver ved med at presse på.

- Vi håber, at fornuften sejrer, så loven bliver ændret. Det skulle gerne være udstødningsnormen, altså Euronormen, der bestemmer, om bilen må køre inde i miljøzonen - og ikke hvilken dato, bilen er indregistreret, siger Kim Tatt Jakobsen.

Jan Østerby tør ikke køre ind i byen, selvom han kan bevise, at hans bil ikke udleder flere sodpartikler, end den må.

Forsiden lige nu