I dag plastres lygtepælene til med valgplakater: Hver fjerde vil have dem forbudt

Foto: Bruno Stagsted

En undersøgelse lavet blandt 2000 danskere viser, at hver femte ønsker valgplakater forbudt. Kun fire procent siger, plakaterne påvirker, hvem de ender med at stemme på.

Lygtepælene er allerede godt plastret til med valgplakater, for politikerne, der stiller op til Europa-Parlamentet og lørdagen igennem vil de ledige pladser blive overtaget af de kandidater og partier, der kæmper om de 179 pladser i Folketinget, som skal besættes ved valget 5. juni.

Valgplakaterne har været en del af valg og folkeafstemninger i 100 år - og er det naturligvis igen i år, hvor danskerne skal til stemmeurnerne to gange på under to uger.

Men skal man tro en undersøgelse lavet af KMD Analyse i samarbejde med Userneeds, kan politikerne og partierne ligeså godt spare udgiften til plakaterne. Det er nemlig kun meget få, der svarer at plakaterne har indflydelse på, hvem de stemmer på - eller om de stemmer eller ej. Til gengæld er rigtig mange af deltagerne i undersøgelsen meget fjendtligt stemte overfor et valgkampens mest synlige virkemidler.

Tag kandidattesten og se hvilke politikere du er mest - og mindst - enig med.

Hver fjerde vil have plakater forbudt

Undersøgelsen omfatter 2000 danskere der er repæsentativt fordelt på køn, alder og geografi. Respondenterne har kunnet erklære sig enige i alle de udsagn, de har lyst til og derfor bliver det samlede procenttal højere end 100 procent.

De seks udsagn, der har fået flest tilkendegivelser fra respondenterne er alle negative. Topscoreren er udsagnet "de ødelægger gadebilledet", men også det meget bombastiske udsagn "de bør forbydes" har medvind. Det mener hele 24 procent af de adspurgte i undersøgelsen.

Andre populære udsagn handler om at plakaterne er gammeldags, at de forurener, at de er formålsløse og grimme.

En god tradition

Mindre populære er de positive udsagn om valgplakater. Blot en enkelt procent af de adspurgte finder plakaterne flotte, men 22 procent kalder dem for "en god tradition".

19 procent svarer at valgplakaterne giver dem kendskab til kandidaterne, men kun fire procent svarer, at de påvirker hvilken kandidat, de sætter deres kryds ved. For seks procent af de adspurgte er valgplakaterne med til at at få dem til at stemme i det hele taget.

Flere nyheder fra TV2 Nord