Johnnys el-måler fungerede fint: Nyfors holder fast i regning på 46.000

En uvildig undersøgelse af Johnny Jensens el-måler viser, at der ikke er sket fejl under målingen. Derfor holder Nyfors fast i, at regningen på 46.000 kroner skal betales.

I et indslag på TV2/Nord tirsdag aften mødte vi Johnny Jensen fra Arentsminde i Jammerbugt Kommune. Han forstår ikke, hvorfor han har modtaget en el-regning på 46.000 kroner fra elselskabet Nyfors, selvom han bor alene og ifølge ham selv i forvejen har sat el-forbrug højt - på 12.000 kroner.

- Jeg tænkte, at det måtte være en fejl, og at der var et nul for meget, sagde Johnny Jensen, der tænkte, at måleren måtte være defekt.

Nyfors har derfor fået foretaget uvildig vurdering af måleren, og analysen viser nu, at måleren fungerer, som den skal. Derfor fastholder Nyfors kravet om de 46.000 kroner over for Johnny Jensen.

- Uforudsete udgifter i form af for eksempel en ekstraregning på el er altid ubehagelige at modtage. Men i stort set alle tilfælde er der en naturlig forklaring. Hvis el-måleren er intakt, tager den ikke fejl, forklarer adm. direktør Henrik Mentz fra Nyfors.

Analysen fra det uvildige målerværksted viser, at målerens samlede afvigelse kun ligger på 0,10 procent mod de tilladte 4 procent.

- Vi er naturligvis kede af, at den pågældende borger har fået en større ekstraregning, men idet vi nu kan konstatere, at måleren fungerer korrekt, fastholder vi selvsagt vores krav, fastslår Henrik Mentz.

Henrik Mentz forklarer yderligere, hvad der kan være årsag til Johnny Jensens voldsomme el-regning.

- Generelt ser vi ofte, at forklaringen kan være for eksempel en el-radiator eller lignende, der kører uafbrudt på et loft eller i et udhus. En varmekilde på for eksempel tre kilowatt, der kører i et år, kan alene give en efterregning på mere end 50.000 kroner. Derfor gælder det altså også om løbende at holde øje med sin måler, hvis man af den ene eller anden grund tilslutter nye apparater i en periode, slutter han.


Seneste nyt

fra Nordjylland