Københavnere cykler mest

Der er stor forskel på, hvor meget storbyborgere cykler. Frederiksberg topper med mere end tre kilometer om dagen, men Aalborg er i bund med 1,2 kilometer.

Indbyggerne i København og på Frederiksberg cykler mere end dobbelt så meget end folk fra Esbjerg og Aalborg.

Det viser tal fra DTU Transport.

Københavnere tilbagelægger dagligt omkring tre kilometer i hovedstadens gader, mens Aalborgs indbyggere i gennemsnit kun cykler 1,21 kilometer om dagen. Århus og Odense ligger midt imellem, men fynboerne har førertrøjen blandt de to byer.

- Tallene viser, at det faktisk betaler sig at satse på cykling. København, Frederiksberg og Odense har gjort en stor indsats, og det lønner sig i form af mere cykling, siger Christian Ege, formand for Det Økologiske Råd, der blandt andet kæmper for at fremme cyklisme.

Tallene er et gennemsnit for personer i alderen 10-84 år.

I Aalborg ærgrer de sig over at ligge i bunden af listen, for kommunen føler, at der bliver gjort meget for cyklisterne.

- Vi er ude i en svær kamp mod privatbilisme. Det kan også være en forklaring, at vi har haft temmelig store ombygninger i den centrale bydel. Der er ingen tvivl om, at det ikke har forbedret cyklisternes vilkår. Men vi har sat flere projekter i gang, og vi har målsætninger om, at vi generelt skal have flere cyklister, og vi har specielt fokus på skolebørn. Andelen, der bliver kørt i skole, skal falde. Cyklen skal ind fra barnsben, siger Mette Holm, afdelingschef i trafik- og vejmyndighed i Aalborg Kommune.

Siden 1990 er antallet af cyklister i Danmark faldet med 30 procent. Det har tidligere fået formanden for Det Nationale Råd For Folkesundhed, professor Bente Klarlund, til at udtrykke bekymring for, at børn bliver overvægtige og kan udvikle sukkersyge, når de cykler mindre.

- At satse på cykling er en af de mest effektive måder at sejle op imod den store udbredelse af sygdomme, som knytter sig til mangel på motion, siger Christian Ege.

Dr.med. Lars Bo Andersen, der er idrætsprofessor ved Syddansk Universitet, har regnet sig frem til, at nedgangen i cykling betyder mindre motion, som er skyld i, at 1200 mennesker hvert år dør tidligere, end de ellers ville have gjort.
/ritzau/


Seneste nyt

fra Nordjylland