Kovending i sag om boreplatforme

De to boreplatforme, der ligger i Frederikshavn Havn blev importeret ulovligt for næsen af to miljømyndigheder uden at nogen af dem greb ind.

Helt i modstrid med en pressemeddelelse, som Frederikshavn Kommune for nylig udsendte, er de to boreplatforme, der lige nu ligger i Frederikshavn Havn, importeret uden importtilladelse.

Ifølge Søfartsstyrelsen blev begge boreplatforme nemlig anmeldt som affald, da de ankom til Frederikshavn Havn, men det vidste Miljøstyrelsen og Frederikshavn Kommune tilsyneladende ikke.

I en mail fra Søfartsstyrelsen bliver det slået fast:
”For begge platformes vedkommende er det i den forbindelse oplyst overfor Søfartsstyrelsen, at platformene ikke længere er aktive  og oplægges i Frederikshavn med henblik på senere ophugning.”

De oplysninger står i direkte modstrid med en pressemeddelelse, som Frederikshavn Kommune udsendte onsdag 29. august i år. Her siger kommunen, at de to boreplatforme er kommet til landet som fuldt sødygtige fartøjer, og at det ved ankomst endnu ikke var besluttet om de skulle skrottes eller ej. 

Men fordi de to platforme selv angav, at de var kommet i havn for at blive skrottet er sagen klar. Hermed er de omfattet af den såkaldte Basel Konvention, som miljøfarligt affald, der kræver en importtilladelse fra Miljøstyrelsen, før de må komme ind i landet. Det har de to boreplatforme aldrig fået.

Frederikshavn Kommunes borgmester kendte ikke til Søfartsstyrelsens oplysninger, da kommunen udsendte sin pressemeddelelse.

- Det er træls for mig, at vi er informerede om, at boreplatformene er registreret som fartøjer og ikke som skrot på det tidspunkt, hvor de kommer i havn, og så kan TV2 Nord vise en mail fra en statslig myndighed (Søfartsstyrelsen), der viser, at de angiveligt er registreret som skrot, siger Birgit S. Hansen, borgmester, Frederikshavn Kommune (Soc.).

Enhedslisten og SF i Frederikshavn vil nu have en forklaring på, hvordan kommunen kunne udsende en pressemeddelelse med misinformation, og hvor kommunen havde sine oplysninger fra.

- Jeg synes det fremstår som om, at kommunen må have vidst – og at havnen må have vidst, at platformene var kommet hertil som skrot. Derfor synes jeg det er uforståeligt, at de ikke indrømmer, at de har begået en fejl og så retter den. I bedste fald er det uprofessionelt, siger Ida Skov, byrådsmedlem for Enhedslisten.

Christian Lykke Eriksen, der er valgt for SF er mere diplomatisk.

- Der er nogen, der har klædt os for dårligt på, og der er nogen, der ikke har styr på hvad de laver lige nu. Nu må vi have undersøgt, hvor fejlen er sket. Hvor har nogen givet ukorrekte oplysninger, siger Christina Lykke Eriksen.

Frederikshavns borgmester er ikke tilfreds med, at kommune ikke havde Søfartsstyrelsens oplysninger, da de forleden udsendte en pressemeddelelse fuld af fejl. 

- Vi har ikke haft en kinamands chance for at vide det, for når vi har spurgt på haven og hos platformenes ejere har vi fået at vide, at de var registreret som fartøjer. Jeg ville ønske, at Søfartsstyrelsen havde ringet og informeret os, siger Birgit S. Hansen.

Borgmesteren vil gerne understrege, at Frederikshavn Kommune har styr på sagen og på miljøet på kommunens nye havn. Det var også  formålet med at udsende pressemeddelelsen. Men det argument køber Enhedslistens Ida Skov ikke.

- Det er utrygt at der bliver begået fejl, men det er værre at man ikke indrømmer det. Jeg synes ikke der er styr på tingene. Om det skyldes uvidenhed eller iver efter at få noget i gang skal jeg ikke kunne sige, men der er ikke styr på tingene, siger Ida Skov.

TV2 Nord har forgæves forsøgt at få et interview med Miljøstyrelsen om de nye oplysninger i sagen. Vi har der imod fået en mail, hvor Miljøstyrelsen udtaler, at de stadig undersøger sagen.

Miljøstyrelsen skriver:
"MST er ved at undersøge informationer fra Søfartsstyrelsen og Frederikshavn Kommune for at afklare, om boreplatformene er omfattet af reglerne for import/eksport af affald.

Miljøstyrelsen er herunder blandt andet ved at afklare, om platformene skal ophugges i Danmark.

Hvis en beslutning om ophugning er truffet før platformene kom til Danmark, skulle der være ansøgt om tilladelse til import af platformene efter reglerne om import/eksport af affald."

Tidslinje - boreplatformene i Frederikshavn

14. marts 2018
Skotsk ejede Brage anløber havnen. Der fjernes såkaldt 3. mands udstyr ombord på platformen. Angiveligt udstyr som er lejet til specialopgaver.

Maj 2018
MARS (Modern American Recycling Services) køber platformen Brage.

6. juli 2018 
Amerikansk ejede Ensco 80 anløber havnen.
Begge platforme oplyser til Søfartsstyrelsen ved anløb , at de ikke er aktive og at de er kommet for at blive ophugget.
I havnens anløbsoversigt står formålet med begge anløb opført som om platformene skal have proviant ombord, have foretaget reparationer og foretaget bunkering (påfyldt brændstof) mm. 
Begge platforme er ankommet fra ZZUKN, der betyder ukendt havn.

26. august 2018
TV2 Nord spørger Miljøstyrelsen hvorfor de ikke har krævet en importtilladelse af de to udenlandske platforme, som det er normalt med miljøfarligt affald. Miljøstyrelsen svarer, at der er tale om danske platforme, som derfor ikke behøver importgodkendelse.

Ifølge Miljøstyrelsen er platformene derfor Frederikshavn Kommunes ansvar, som miljømyndighed.
Da TV2 Nord spørger til sagen i Frederikshavn Kommune er svaret, at de ikke har kendskab til, at der er tale om danske platforme, så Frederikshavn Kommune har derfor heller intet foretaget sig i sagen.
TV2 Nord fortæller at boreplatformen Brage er skotskejet og at boreplatformen Ensco 80 er ejet af et firma i Texas, USA.

27. august 2018
Frederikshavn Kommune og Frederikshavn Havn oplyser nu, at begge boreplatforme er anløbet havnen som aktive fartøjer, og at det ved anløb ikke var bestemt om de skulle skrottes eller ej.

I forhold til Basel Konventionen, der regulerer grænseoverskridende trafik med miljøfarligt affald betyder det at boreplatformene således ikke er omfattet af reglerne.

Som aktive fartøjer er platformene ifølge Frederikshavn Kommune ikke længere Miljøstyrelsens ansvar, men der imod Søfartsstyrelsen.

4. september 2018
Søfartsstyrelsen trækker tæppet væk under Frederikshavn Kommunes forklaring. Begge platforme har til Statens søfartsmyndighed oplyst ved ankomsten til Frederikshavn, at de ikke længere var aktive fartøjer og at de var kommet i haven for at blive hugget op.
Dermed er begge platforme omfattet af Basel Konventionen, som miljøfarligt affald.

Miljøstyrelsen har nu i fire uger undersøgt sagen, og det gør de stadig på trods af de nye oplysninger, som deres statslige kollega Søfartsstyrelsen har oplyst.


Seneste nyt

fra Nordjylland