Kunst og kulturarv skal skabe dygtige videnskabsfolk
Hvis danske og europæiske børn skal hæve niveauet og skærpe interessen for naturvidenskabelige fag, skal man måske gå lidt alternativt til værks. Det gør man med projektet STEAM Builders, hvor naturvidenskaben leges ind, og på Vesthimmerlands Museum betyder det blandt andet, at der skal bygges Per Kirkeby-kunst i legoklodser.
På Vesthimmerlands Museum, blandt montrer med stenøkser, dyrekranier og lerkar, har 4.A fra Aars Skole indtaget gulvarealet.
De er ikke specielt optagede af museets faste udstilling. I stedet er de dybt fokuserede på de legoklodser, de skal bruge til at bygge små kunstværker.
- Vi skal bygge en rund bygning. Og så ved vi egentlig ikke så meget mere lige nu. Vi er bare gået i gang med at bygge, fortæller Merle Kastanje Madsen Nora og Laura Andi Jensen fra 4.A.
Helt konkret lyder opgaven, som museets undervisere har stillet, på at bygge en skulptur, inspireret af Per Kirkebys steler. Der er begrænsninger på højde og bredde og forskellige andre benspænd, som eleverne skal tænke ind, når de bygger.
- Helt konkret handler det her forløb med stelerne om kvadrater. Vi har andre forløb, der handler mere om geometri eller udregninger, fortæller museumsunderviser Kim Callesen, som i alt har designet fem læringsforløb til skoleklasser
Udgangspunkt i lokal kunst
Det er en del af EU-projektet STEAM Builders, hvor fem kulturinstitutioner i syv forskellige lande hver har udviklet fem læringsforløb, som tager udgangspunkt i den lokale kunst og kulturarv, og som i høj grad inddrager elementer fra naturvidenskaben.
- På europæisk plan er man bekymret for elevernes interesse for de naturvidenskabelige fag, og det her skal give en anden vej ind til det. Samtidig vil man også gerne ramme pigerne og de elever, som måske har dårlige erfaringer med naturvidenskabelige fag og simpelthen ikke kan lide de fag, siger Kim Callesen.
Traditionelt taler man og STEM-fag, hvilket står for Science, Technology, Engineering og Maths, og med A'et i STEAM får man også Arts med i ligningen, altså netop kunst og kultur.
Og når museerne på denne måde skaber læringsforløb, hvor eleverne skal regne, mens de bygger, kommer matematikken og de øvrige naturvidenskabelige fag ind under huden på en helt anden måde.
- Det her er meget sjovere end at have matematik i skolen, fortæller Merle og Laura fra 4.A. Her sidder man ikke bare med noget papir og regner, men man får lov til at bygge. Man skal være kreativ, og man skal hele tiden tænke sig godt om, inden man bygger noget, siger pigerne.
Det er mere håndgribeligt
Kim Callesen, som generelt godt kan lide at arbejde håndgribeligt med formidlingen er enig.
- For det første er det bare mere håndgribeligt på den her måde, og så flytter man jo også eleverne fysisk, og her sidder de i et æstetisk rum. Dermed er de allerede parate til at lære, siger museumsunderviseren.
STEAM Builders skal naturligvis ikke erstatte skoleundervisningen, men det kan fungere som et supplement. Og når alt læringsmateriale for de fem forløb er gennemtestet og oversat, bliver det tilgængeligt for lærere og elever i Danmark og resten af Europa, ligesom danske skolebørn kan tage fat på de græske, franske eller spanske læringsforløb og dermed blive klogere på naturvidenskab og fremmed kulturarv.
Udover at Kim Callesen, som selv har baggrund som lærer, håber at have givet eleverne lidt matematisk inspiration med hjem, satser han også på, at de er blevet lidt mere opmærksomme på den Per Kirkeby-kunst, der findes så meget af i deres by.
- Måske, når de nu kører rundt omkring Aars, lægger de mere mærke til Kirkeby-kunsten og ser de geometriske former, han benytter sig af, siger Kim Callesen.