Kunsten får nyt Jorn-værk

Med en donation fra Ny Carlsbergfondet har Kunsten i Aalborg udvidet sin Asger Jorn-samling med et betydningsfuldt værk, der aldrig før har været handlet.

Snart kan gæster på Kunsten Museum of Modern Art Aalborg opleve maleriet ”Flugten fra Egypten”. Et Asger Jorn-værk, der samtidig tilføjer et helt nyt og meget betydningsfuldt kapitel til museets samling.

- Maleriet ”Flugten fra Egypten” repræsenterer en særdeles vigtig del af Jorns virke, som indtil videre ikke har været repræsenteret på Kunsten. Vi glæder os til at give vores gæster en endnu bredere oplevelse af Asger Jorn og hans omfattende virke, og vi er meget taknemmelige for, at Ny Carlsbergfondet har gjort det muligt, siger Gitte Ørskou, direktør i Kunsten Museum of Modern Art.

Museet i Aalborg har allerede en omfattende Asger Jorn-samling, der tæller 70 værker fra 1935-1972, men det nye værk tilføjer samlingen en ny dimension, som man hidtil har manglet. 

Det er nemlig et af Jorns kendte modifikationer, hvor han overmalede billige kopimalerier, som han fandt på loppemarkeder i Paris. Ved at amel videre på billederne med grafittiagtige strøg og dominerende figurer, forvandlede Asger Jorn dem til helt nye fortællinger.

- De oprindelige motiver fik helt nye udtryk, som til stadighed overrumpler og måske endda provokerer beskueren. Jorns ønske var at stille spørgsmålstegn ved traditionerne og til dét, vi omgiver os med – og ikke mindst at stikke til småborgerligheden, siger Gitte Ørskou.

Maleriet – eller modifikationen – blev til under Asger Jorns arbejde under kunstretningen Situationist Internationale. Han var selv med til at gruindlægge retningen i 1957, og det blev hans store internationale gennembrud.

Situationist Internationale var i korte træk en bevægelse med stærkt venstreorienterede holdninger, som gennem kunst satte spørgsmålstegn ved kapitalismen og synet på mennesker udelukkende som forbrugere. Det var en vigtig strømning, som blandt andet var med til at bygge op til Studenteroprøret i 1968.

- Situationisterne ville mere end blot give gamle malerier et nyt udtryk. Modifikationerne diskuteres stadig livligt, for deres værker har en evne til at røre, betage og få os til at se indad og definere vores egen kunstforståelse, siger Gitte Ørskou.

Det nye værk er ét af Jorns første modifikationer, og det er helt særligt og radikalt, især for sin samtid, fordi billedet kan tolkes som både ømhed og aggression over for det bibelske motiv.

Flugten til Egypten (La Fuite en Égypte) fra 1959 er fra en privat samling og har aldrig før været handlet. Billedet kan opleves på Kunsten fra den 15. september 2018.

Flugten fra Egypten (La fuite en Égypte) 1959

Flugten til Egypten er malet i 1959, kun to år efter Asger Jorn var med til at grundlægge Situationist Internationale og samme år, hvor han viste sine første modifikationer.

Billedet er tydeligvis en kopi af Luc Olivier Merson’s maleri fra 1880, hvor vi ser den hellige familie under deres flugt til Egypten. De er på en strandbred, hvor der er placeret en stor Sfinx, hvori Maria med det lille Jesusbarn finder hvile med det glorielysende Jesusbarn på sit skød, mens Josef hviler ved bålet på strandbredden.

Det er i sig selv et særligt og foruroligende motiv med det gedulgte månelys, som med Jorns modifikation bliver endnu mere skæbnesvangert: Over billedfladen er malet et stort, hovedlignende gespenst, der er formet med ekspressive strøg, og som fuldstændig dominerer billedet med sine skeletfarvede, blå og sorte penselstrøg.

Seneste nyt

fra Nordjylland