Lærervikar bortvist: Viste krigsfilm for børn

03:19

Krigsfilmen Savior er kategoriseret som tilladt over 15 år. Alligevel viste en lærervikar den til 10-årige elever i 4. klasse. Foto: Christian Krickhahn

1 af 2

En fjerdeklasse fra Gudumholm fik tirsdag vist en voldsom krigsfilm som en del af religionsundervisningen. Læreren er efterfølgende blevet fritstillet.

Da skoleledelsen på Gudumholm Skole torsdag eftermiddag vendte hjem til kontoret efter en kursusdag, var det til glødende telefoner og fyldt mailboks.

En lang række forældre til eleverne i fjerde klasse var rystede over, at en lærervikar havde vist deres børn en voldsom krigsfilm.

- Jeg så det ikke selv, da vi havde været ude af huset, men jeg kunne forstå, at mange af børnene var meget påvirkede af oplevelsen, siger skoleleder Anne Mette Bak.

Det var filmen 'Savior' fra 1998, der blev vist for eleverne. Den handler om en lejesoldat under borgerkrigen i Jugoslavien. I filmen er der blandt andet scener med drab på børn og etnisk udrensning.

Anmelderne kalder den for eksempel 'rå og barsk' og 'den mest rystende anti-krigsfilm, jeg har set', og den er forbudt for børn under 15 år.

- Som uddannet lærer må man da tænke, at det er åbenlyst forkert at tage en film til plus 15-årige med ind i en fjerdeklasse, siger Thomas Quaade, som er forælder i fjerde klasse og medlem af skolebestyrelsen.

Han var sammen med klassen i de første timer onsdag morgen, hvor der blev snakket og hygget, og mens nogle elever har haft mareridt og er meget rystede, er andre mere upåvirkede, fortæller både Thomas Quaade og skoleleder Anne Mette Bak.

De elever, der viser tegn på at få brug for det, bliver tilbudt psykologhjælp.

Skolen har ingen faste retningslinjer for valg af undervisningsmateriale, men i skolens øjne var dette så åbenlyst mangel på dømmekraft, at lærervikaren nu er blevet fritstillet.

Vikaren har forklaret, at han brugte filmen som en del af religionsundervisningen, da den rejser religionsmæssige spørgsmål.

Skolen og skolebestyrelsen vil efter efterårsferien tage fat på arbejdet med at fastlægge klarere retningslinjer for, hvilket undervisningsmateriale, der skal anvendes til hvilke alderstrin.