Løsning på vej: Håbløse P-regler tages op i Folketinget

Foto: Per Frank Paulsen

Står det til folketingspolitikerne kan det være meget vel snart være fortid med groteske parkeringsafgifter fra blandt andre Parkeringskontrol Nord i Aalborg.

Kan du huske familien Czaja i Stae, der fik en parkeringsbøde for at parkere deres trailer på familiens egen grund? Eller historien om håndværkerne i Aalborg, der fik en parkeringsbøde for at parkere på det, der til forveksling lignede en byggeplads?

Historier som disse kan meget vel snart være fortid. I hvert fald er flere ændringer i de nuværende parkeringsregler i dag, tirsdag, til førstebehandling i Folketinget. 

Læs også Groteske P-regler: Fik parkeringsbøde på sin trailer

Det oplyser Venstre-politiker Preben Bang Henriksen, som i al beskedenhed mener at have været medvirkende til at gøre opmærksom på problemerne med den nuværende lovgivning på området.

En af de helt store ændringer, der senere kan blive en realitet, er at de private parkeringsfirmaer skal oprette et eksternt klagenævn, hvor klager over parkeringsafgifter kan blive behandlet uvildigt.

- Det foreslås også, at forbuddet mod at parkere i yderrabatten i tættere bebyggede områder ophæves. For forbuddet har den utilsigtede konsekvens, at borgere kan risikere at blive pålagt en parkeringsafgift for at holde på egen grund, siger Preben Bang Henriksen.

Derudover lægges der op til en modernisering af reglerne om tidsbegrænset parkering, så det bliver muligt at bruge andre ting end parkeringsskive til at markerede en parkerings begyndelse.​ 

Læs også P-vagt ignorerede forbud og uddelte bøder på byggeplads

- Herudover har jeg ved forespørgsel til transportministeren fået bekræftet, at kommunerne via lokal parkeringsvedtægt og via lokal skiltning faktisk kan fastsætte egen individuelle regler, siger Preben Bang Henriksen, som ikke forstår, at netop parkeringsspørgsmålet ikke har fyldt mere på byrådsmøderne i Aalborg Kommune.

Venstre-manden kalder Parkeringskontrol Nords metoder for "rigide" og henviser til, at firmaet har en kontrakt med faste måltal med Aalborg Kommune - altså, at de skal udskrive et bestemt antal parkeringsbøder om året.

Hvis lovforslaget går igennem de tre behandlinger i Folketinget, vil det kunne træde i kraft allerede 1. juli 2017. Et klagenævn vil dog først kunne være en realitet i 2018.

Har du et godt tip?