Mobildækningen i Mariagerfjord er udfordret

Mariagerfjord halter bagefter, både når det gælder bredbåndsområdet og mobildækningi forhold til dækningsprocenterne på landsplan, og det giver problemer blandt andet, når det handler om telemedicin.

Mariagerfjord halter bagefter, når det gælder bredbåndsområdet i forhold til dækningsprocenterne på landsplan, og derfor har kommunen valgt at sætte mere fokus på den lokale digitale infrastruktur med fokus på bedre mobiltelefoni og bredbåndsdækning.

Det skal ske gennem dialog med udbyderne om bedre løsninger både i landdistrikterne med også i Hobro By. I Hobro er fibernettet under udrulning og i løbet af 2020-2021 forventes det at det meste af byen efterhånden er dækket ind.

I landsbyerne og det åbne land er der stadigt mange udfordringer, men det nyligt fusionerede selskab Norlys, har signaleret en plan hvor stort set alle husstande har hurtigt bredbånd inden udgangen af 2023.

- Vi mærker stort engagement hos borgerne, og der er flere projekter undervejs i landområderne. Bl.a. er landsbyerne Tisted, Tobberup og Døstrup i pipelinen hos selskaberne, siger bredbåndskoordinator Jens Lykke fra Mariagerfjord kommune.

- Det afgørende er, at borgerne organiserer sig i større grupper, og lægger pres på udbyderne. Udfordringen er at få de alleryderste adresser dækket ind, da det ofte er et dyrt projekt, fortsætter han.

Dårligt mobilsignal

Mobildækningen er om end en lige så stor udfordring. Kommunen har de seneste uger fået en massiv tilbagemelding fra borgere , der oplever dårligt eller intet mobilsignal på deres telefoner.

Mobilområdet er sværere at håndtere, da signalstyrken skifter hen over dagen, og er afhængig af telefontype og udbyder.

- Grundlæggende handler det om at få spottet vores døde mobilhuller, og få motiveret udbyderne til at placere master og udstyr de rigtige steder, siger Jens Lykke.

Der er netop rejst en ny mast ved Hou øst for Mariager, og en helt ny 48-meter mast er undervejs ved Katbjerg, som netop er et af de områder hvor mange oplever udfald på deres telefoner. Kommunen har desuden dialog med et privat firma, der er specialiseret i at sætte master op, og sælge masteplads til udbyderne.

- Det giver os en unik anledning til at komme lidt hurtigere i mål, lyder det fra bredbåndskoordinatoren. 

Problemer med telemedicin

Borgerne er i hverdagen afhængig af en god mobildækning, og i særlig grad de borgere der heller ikke har en særlig god bredbåndsløsning på deres adresse. Ligeledes er bl.a. kommunens hjemmepleje afhængig af god dækning hos de borgere man besøger i hverdagen.

Nogle telemedicinløsninger kan ifølge kommunens egen bredsbåndskoordinator simpeltjen ikke fungere på konkrete adresser.

- Arbejdet med at sikre et Danmark i balance afhænger i høj grad af at borgerne kan benytte sig af de digitale løsninger, der efterhånden bliver en mere og mere afgørende del af vores hverdag. En digital hverdag handler også om unges mulighed for at lave lektier, borgernes mulighed for at arbejde hjemmefra og virksomhedernes overlevelse i de mindre bysamfund. Alt i alt en grundlæggende forudsætning for hverdagsliv og bosætning i yderområderne, siger Jens Lykke.

Alle henvendelser om udfordringer med telefoni og bredbånd kan rettes gennem kommunens koordinator på området, der så har mulighed for at samtænke løsninger, samt holde dialogen til de private udbydere intakt.


Seneste nyt

fra Nordjylland