På løbehjul gennem byen: Mogens Jørgensen er med til at indvie Aalborgs nye løbehjul

Stadsingeniør ved Aalborg Kommune, Svend Erik Pedersen var frisk, og med på at afprøve de nye løbehjul sammen med TV2 Nords Mogens Jørgensen. Kom med på turen.

Denne uge er den første, da bybilledet og gaderne i Aalborg og Nørresundby blev fyldt med elløbehjul. Aalborg Kommune har nemlig frigivet 100 eldrevne løbehjul til udlejning i samarbejde med firmaet Voi. 

Dermed følger Aalborg i fodsporet på blandt andet Odense og København ved at tilbyde udlejning af de små elektriske køretøjer. 

- Med de 100 nye deleløbehjul vil vi tilbyde en pendlerløsning i tilknytning til de større knudepunkter og destinationer i Aalborg. Formålet er at udvide mobilitetsudbuddet og gøre flere mobile, forklarer rådmand i By- og Landskabsforvaltningen i Aalborg Kommune, Hans Henrik Henriksen.

De 100 elektriske løbehjul indsættes i det centrale Aalborg inden for Øster Allé-ringen samt i det centrale Nørresundby på indersiden af de to kridtgrave. Løbehjulene er programmeret sådan, at de ikke kan køre udenfor den nævnte zone.

På prøvetur

TV2 Nord Mogens Jørgensen var blandt de første, der skulle prøve sig med den alternative måde at transportere sig rundt i byens gader på. Og med sig havde han stadsingeniør ved Aalborg Kommune, Svend Erik Pedersen. 

Der var afgang fra Gabelstorv i Aalborg, turen fortsatte opad Boulevarden, og her gjorde de to stop ved John F. Kennedys plads, et af de 25-30 steder i byen, hvor det er muligt at leje løbehjulet. Her måtte stadsingeniøren hjælpe to nybegynder i gang, som ville en tur rundt på de nye løbehjul.

Herefter gik turen ned af Vesterbro, et kort pit stop ved Gågaden, videre op over Limfjordsbroen, og stop ved Torvet i Nørresundby hvor der er en ”hubs” station, hvor der stod 5 helt nye løbehjul og ventede på at blive ”lejet ud”.

 

Tag med på turen sammen med Mogens Jørgensen og stadsingeniør Svend Erik Pedersen gennem Aalborg og Nørresundby. 

Hjemturen tilbage over Limfjordsbroen, og via Tolbod Plads tilbage til Gabelstorv, hvor Svend Erik Pedersen gjorde status over første tur med de nye løbehjul.

- Det var både sjovt og spændende og ikke hver dag, man kører på løbehjul over Limfjordsbroen med 20 km i timen, lød det fra Aalborgs stadsingeniør.

Slow speed i gågader

Aalborg Kommune har samtidig besluttet at oprette såkaldte "slow speed zones" i eksempelvis gågaderne. Det betyder, at løbehjulene her programmeres til kun at kunne køre to kilometer i timen. 

Hastighedszonerne vil blive reguleret løbende. Voi vil samtidig rapportere løbende, hvor løbehjulene bruges, til Aalborg Kommune, så man kan regulere antallet af hubs og lokaliteter. 

Voi sørger desuden for, at løbehjulene ikke kan parkeres på visse arealer udvalgt af kommunen - eksempelvis tæt ved søer og Limfjorden.

Samtidig er de 100 helt nye elektriske løbehjul, der er kommet på gaden i Aalborg og Nørresundby, det bliver det første sted i hele Norden, hvor driften af el -løbehjulet er såkaldt CO2-Neutral.

25-30 centrale steder i Aalborg og Nørresundby er der oprettet såkaldte ”hubs” eller stationer, hvor man via sin mobiltelefon kan leje løbehjulet.

Det komme til at koste 15 kr at låse løbehjulet op, og herefter betaler brugeren 1,5 kr i minuttet. Parkere du løbehjulet på et af de såkaldte ”hubs” får du 10 kr retur.

Løbehjulet kan køre omkring 20 km i timen, på nær i Gågaden, her kan det køre 2-3 km i timen. For at låse løbehjulet op skal man bruge VOI's app, som er gratis. Det er firmaet VOI, der i samarbejde med Aalborg Kommune står for udlejning af løbehjulene. 

Regional Operation Manager Erik Hasselbach fra firmaet VOI fortæller i videoen om det nye løbehjul 

Forsøgsperiode i to år

Løbehjulene indsættes i første omgang i en forsøgsperiode på 2 år, og kommer til at rulle rundt i en zone der omfatter det centrale Aalborg inden for Øster Alle, samt det centrale Nørresundby helt ud til de to kridtgrave.

Hvis man alligevel er fristet til at tage på langfart, vil løbehjulene automatisk bremse langsomt ned, når de kommer uden for zonerne, så det er en god ide at holde sig inden for zonen, da løbehjulene er ret tunge hvis man skal trækker løbehjulet tilbage.

Mulig udvidelse til lufthavnen og universitetet

Af aftalen mellem Aalborg Kommune og Voi fremgår det samtidig, at zonen, hvor løbehjulene kan køre, kan udvides med tiden, hvis der er behov for det. 

Som eksempel nævnes en rute til Aalborg Lufthavn og en rute til Aalborg Universitet. Det vil imidlertid også betyde, at der skal indsættes flere løbehjul end de 100, der er kommet på gaden denne uge.

 

Hvis man vælger at leje et løbehjul gælder samme færdselsregler som på en cykel, så derfor er der også både reflekser og lys på løbehjulene.
Hvis man vælger at leje et løbehjul gælder samme færdselsregler som på en cykel, så derfor er der også både reflekser og lys på løbehjulene.
Foto: Mogens Jørgensen / TV2 Nord

SÅDAN VIRKER DET :

* Download VOI's app til din smartphone

* Lokalliser et løbehjul nær dig via kortet på app'en 

* Lej det via et enkelt klik i app'en 

* Parker løbehjulet hensigstmæssigt, som var det din egen cykel, og afslut din tur i app'en 

Stadsingeniør Svend Erik Pedersen fortæller her om hvorfor Aalborg skal have løbehjul i gaderne.

Seneste nyt

fra Nordjylland