Butikker sælger varer på Facebook: Nordjyder skriver ”Ja tak” til alt fra bøffer til kakaomælk

Flere forretningsdrivende i Nordjylland har stor succes med at sælge deres varer på Facebook med såkaldte ”Ja-tak tilbud”.

Fra sin mobiltelefon lægger slagtermester Jesper Vase et tilbud på rullepølse op på Slagter Carlsens i Nørresundbys facebookside. Når kunderne har svaret ja-tak i opslaget kan de hente varen i butikken, og det er der mange der gør.

- Det sælger rigtig godt, det gør det. Men det kommer nok lidt bag på mig hvor interesserede folk nogen gange er, siger Jesper Vase.

Butikken lægger flere ja-tak tilbud op hver dag. Jesper Vase vil ikke fortælle de nøjagtige tal, men han siger at facebooksalget nu fylder mere end 50 procent af butikkens salg af kød. For butikken her Facebooksalget den fordel at det giver mindre spild, fordi butikken skærer kun den mængde kød ud, som kunderne har sagt ja-tak til.

- Det hele er altid frisklavet, og det kun det, som bliver solgt, som vi producerer op. Det fungerer altså rigtig godt for os, siger Jesper Vase.

Tandbørstehoveder og kakaomælk

I Terndrup er SuperBrugsen også hoppet med på ja-tak bølgen. På Facebook sælger de hele kasser af alt fra hundegodbidder til tandbørstehoveder og kakaomælk. Den helt store sællert er vådservietter. Sidst de satte det til salg på det sociale medier, solgte butikken to paller af det. Når kunderne henter deres tilbud ryger der ofte flere varer i kurven.

quote Det virker sindsygt godt herude med de her tilbud. Det er nærmest ligegyldigt hvad vi slår op inde på vores Facebook, jamen så forsvinder det. Det har vi fået opdraget vores kunder til, og det tager noget tid.

Emil Bak, uddeler SuperBrugsen i Terndrup

- Vi får ligesom skabt det her mersalg ovenpå det her ja-tak tilbud, vi nu lægger op på Facebook, og så når vi rigtig langt ud med de her tilbud. Der bor 1600 mennesker i Terndrup, men vi har 4500 følgere på Facebook. Kunderne kommer kørende fra oplandet, for at få de her tilbud, forklarer uddeler Emil Bak.

Butikken har helt droppet annoncer i lokalaviser og bruger nu kun facebooktilbud, der indtil videre ikke koster noget at lægge op. Nogen gange er der kunder, der ikke henter det, de har skrevet ja tak til, men det sker ikke så ofte, at det ifølge Emil er et problem.

- Det virker sindsygt godt herude med de her tilbud. Det er nærmest ligegyldigt hvad vi slår op inde på vores Facebook, jamen så forsvinder det. Det har vi fået opdraget vores kunder til, og det tager noget tid, siger Emil Bak.

Frygter at fidusen stopper

Tilbuddene på Facebook er ofte slagtilbud på store mængder af en vare. Butikken tjener ikke ret meget på den enkelte vare, men til gengæld sælger de rigtig meget af det, og så tjener de penge alligevel. Mange butikker i Nordjylland benytter sig af, at det ikke koster noget at lægge tilbud op på deres egne facebooksider, men i Terndrup tænker uddeleren også, at det ikke bliver ved med at være gratis annoncering.

- På et eller andet tidspunkt, så får det her nok en ende, for så vil Facebook når gerne have nogle penge ud af det her. Så på et eller andet tidspunkt, så tænker jeg at der bliver gjort noget anderledes, men hvordan det lige skal være, det ved jeg ikke, siger Emil Bak.

Også i Nørresundby er slagteren klar over at det nok ikke bliver ved med at være gratis at bruge Facebook, som salgskanal.

- Hvis det kommer til at koste penge, så må vi jo tage den udfordring op, og så må vi løse det. Men lige nu er vores kødsalg på Facebook eksplosivt stigende, siger Jesper Vase.


Seneste nyt

fra Nordjylland