Havarikommission: Nordjylland topper listen over knallertulykker

Foto: Christoffer Askman, Havarikommissionen for Vejtrafikulykker

Unge dropper ofte hjelmen eller undlader at spænde den, når de kører knallert, og det er skyld i de fleste alvorlige hovedskader og dødsfald.

En hjelm ødelægger frisuren, men den redder dit liv. Noget tyder på, at de unge nordjyske knallertkørere vælger det gode udseende frem for sikkerheden, når de hiver gashåndtaget i bund.

En ny undersøgelse fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker viser, at der i Nordjyllands Politikreds sker flest ulykker med dræbte og tilskadekomne unge på små knallerter - sammenlignet med landets øvrige 11 kredse.

Antal ulykker med små knallerter fra 2013-2017 – fordelt på politikredse

Nordjylland: 262
Midt- og Vestjylland: 236
Syd- og Sønderjylland: 188
Fyn: 179
Sydsjælland og Lolland-Falster: 128
Østjylland: 126
Sydøstjylland: 126
København: 109
Midt- og Vestsjælland: 87
Københavns Vestegn: 75
Nordsjælland: 66
Bornholm: 16

Kilde: Vejdirektoratets ulykkesstatistik

I undersøgelsen har man gransket 24 alvorlige knallertulykker. I to ud af tre ulykker havde førerne enten ingen hjelm på, eller også havde han glemt at spænde sin hjelm.

Det betød, at flere blev dræbt eller fik alvorlige hovedskader med varig hjerneskade.

- Der er stærke kræfter på spil ved en ulykke. Det betyder, at selv en hjelm, der sidder stramt, kan ryge af, hvis den ikke er spændt, advarer Mette Fynbo formand for Havarikommissionen.

Mangelfuld hjelmbrug er ét blandt flere områder, som gør lille knallert til et farligt transportmiddel. Risikoen for at komme til skade eller blive dræbt er markant højere end alle andre transportmidler, hvilket er baggrunden for Havarikommissionens fokus på disse ulykker.

De unge kører for stærkt

Udover den manglende brug af en beskyttende hjelm, er også fart en af hovedårsagerne til, at det går galt. For 8 ud af de 12 knallertkørere under 20 år, der indgik i undersøgelsen, var deres høje hastighed medvirkende til ulykken.

Alle de unge kørte på tunede knallerter og kørte i gennemsnit 51 km/t.

- Det er meget markant, at de fleste af knallerterne i vores undersøgelse er tunede – især alle de unges. Vi kan bare se, at de høje hastigheder er medvirkende til, at mange af ulykkerne sker – særligt når det gælder de unge, siger Mette Fynbo.

Den høje hastighed betyder, at de modkørende ikke når at få øje på de unge i tide, eller at knallertkørerne ikke når at undvige.

Så få unge involveret i knallertulykker brugte hjelm. Foto: Havarikommissionen for Vejtrafikulykker

Forsiden lige nu