Mere end bare fisk: Nordjyske bolsjer og oste med i ny guide til Vestkysten

Partnerskab for Vestkystturisme sætter fokus på lokale fødevarer langs vestkysten med en ny guide til 15 unikke hotspots - fem af dem ligger i Nordjylland

Jagter man de gode spiseoplevelser og lokale råvarer, er der rigeligt at gå på opdagelse i, hvis man tager en tur langs den danske vestkyst. 

Her ligger et utal af små og store virksomheder, der producerer unikke fødevarer. Men kendskabet til dem er sjældent ret stort. Derfor harPartnerskab for Vestkystturisme nu udpeget 15 såkaldte fødevarehotspots langs Vestkysten - og fem af dem ligger i Nordjylland.

I Nordjylland drejer det sig om Skagen, Løkken, Hirtshals, Jammerbugten og Hanstholm. Fælles for de fem nordjyske fødevarehotspots, der er udpeget, er fiskeriet, men forskellige lokale fødevareproducenter, restauranter og detailhandel er også omfattet af projektet.

- Vi har defineret et hotspot som et område med en bestemt fødevarekultur, som vi vurderer har et stort turismemæssigt potentiale, forklarer Claudia Rota Andersen, sekretariatschef for Partnerskab for Vestkystturisme.

Mere end bare fisk

Formålet med projektet er at skabe mere opmærksomhed om Vestkystens fødevareperler. Tanken er, at man sammen kan nå længere ud, end man kan hver for sig.

- I projektet vil vi samle de lokale traditioner og unikke madoplevelser i hvert hotspot i en fælles fødevarefortælling for hele Vestkysten. Det kan for eksempel være historierne bag mejeriprodukter fra Jammerbugten eller bolsjer fra Løkken. Ved at arbejde sammen langs hele kysten får vi en sådan slagkraft, at vi kan nå ud til de store internationale medier med budskabet om, at Vestkysten er en rejse værd, hvis man ønsker spændende smagsoplevelser og gastronomi i høj klasse, siger Claudia Rota Andersen. 

Fødevareinitiativet rammer lige ned i en turismetendens, hvor gastronomi og spiseoplevelser er i høj kurs, og hvor både danskere, tyskere og nordmænd gerne rejser for at se og smage lokale fødevarer og retter. Hos Hirtshals Fiskefestival ser koordinator Mette Jensen også store perspektiver i projektet:

- Der er mange spændende kultur- og madoplevelser på vestkysten, men der er også behov for, at vi står mere sammen og løfter den opgave i flok, som det er at markedsføre vestkysten internationalt og tiltrække turister. Ved at udnytte synergierne bedre, erfaringsudveksle mere og generelt bruge ressourcerne bedre, vil vi kunne give turisterne en bedre og større oplevelse og en bedre forståelse for, hvordan fødevareproduktion og gastronomi hænger sammen - altså styrke den fælles fortælling. Derfor har jeg også en forventning om, at vi gennem dette fælles projekt kan styrke den enkelte destination. Hirtshals er for eksempel kendt som en af Danmarks største fiskerihavne, men vi vil gerne løfte den historie til også at omfatte det gastronomiske aspekt, siger Mette Jensen fra Hirtshals Fiskefestival.

Udover de initiativer, der igangsættes lokalt med lokale kræfter, skal et konkret resultat af projektet også være, at der produceres fælles, professionelt markedsføringsmateriale i form af tekst, billeder og film. Det vil være frit tilgængeligt for enhver, der ønsker at bruge det til markedsføring af fødevareoplevelser langs Vestkysten. 

Se mere om projektet her.

15 FØDEVAREHOTSPOTS

  • De 15 hotspots er: Skagen, Løkken, Hirtshals, Jammerbugten, Hanstholm, Thyborøn, Bovbjerg Klint, Thorsminde, Hvide Sande, Skjern Enge, Varde Å Dal, Henne/Blåvand, Fanø, Ribe og Tøndermarsken.
  • Finansieres af Region Nordjylland, Region Midtjylland, Region Syddanmark og Dansk Kyst- og Naturturisme.
  • Det samlede budget er på 1,6 millioner kroner.

Seneste nyt

fra Nordjylland