Nordjyske bryghuse mærker bedre tider

Nedtur er vendt til optur. Efter et par år præget af konkurser og kamp for overlevelse flyder øllet nu igen ud fra de nordjyske bryggerier. Svaret på succesen er en lokal satsning.

De små nordjyske bryghuse har haft nogle svære år, men nu er den negative kurve vendt. Ikke fordi konkurrencen er blevet mindre - tværtimod. Svaret på den positive fremgang er, at man er begyndt at satse mere lokalt. 

- Vi fandt ud af, at vi det ikke ville kunne løbe rundt i forhold til distributionsomkostningerne, hvis vi skulle levere i hele Danmark, og derfor vender vi os ekstra meget mod de nære områder, fortæller brygmester Antoni Aagaard fra Nibe Bryghus.

På Nibe Bryghus har man løbende forbedret regnskabet.I 2008 havde man et underskud på 450.000 kroner, i 2009 var det på minus 300.000 kroner, i 2010 på minus 100.000 kroner, mens tællingen for det første kvartal i 2011 giver et mindre overskud for første gang i flere år. 

- Vi har virkelig satset på det lokale, for folk får et helt andet indtryk af vores øl, når de kan relatere det noget, de kender, siger Antoni Aagaard.
          
Det er ikke kun i Nibe, man mærker bedre tider. Tendensen ses i hele Nordjylland. Og hos foreningen af "Danske Ølentusiaster" i Nordjylland, mener man, at de nordjyske bryggerier er blevet meget bedre til at udnytte det lokale marked.  

På Nibe Bryghus har man blandt andet lavet øl med specielle etiketter til blandt andet Nibe Festival og Muslingefestival i Løgstør. Og det er ifølge Antoni Madsen en effektiv måde til at målrette produktionen til nordjyderne.


Seneste nyt

fra Nordjylland