Vildleder kunder: To nordjyske webbutikker meldt til politiet

Fire webbutikker er blevet meldt til politiet for at binde deres kunder til et månedligt abonnement uden at gøre opmærksom på det.

Falder du over en webshop med store rabatter på blandt andet parfume, hårprodukter og makeup, skal du måske tænke dig om en ekstra gang, før du trykker "køb".

Forbrugerombudsmanden har torsdag politianmeldt virksomhederne bag i alt fire webbutikker, heraf to med forbindelse til Nordjylland, for at vildlede forbrugerne.

Det drejer sig om webbutikkerne bilablau.dk og ophoerspriser.dk i Nordjylland samt flipsu.dk og pluus.dk, som alle slår sig op på at sælge billige skønhedsprodukter, men som ikke tydeligt nok informerer kunderne om, at de ved et køb på hjemmesiden samtidig tilmelder sig et månedligt abonnement.

- Et stigende antal webbutikker tilbyder produkter med rabat til forbrugere, der vil betale et løbende abonnement for at kunne handle hos dem. Hvis ikke webbutikkerne oplyser tydeligt om abonnementet, er det vildledende. Det er vores vurdering, at webbutikkerne heller ikke kan anvende forbrugernes betalingskortoplysninger, da forbrugerne jo kun kan autorisere beløbet, de bliver oplyst om, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i en pressemeddelelse.

Til skade for forbrugere og konkurrenter

Produktudbuddet varierer, men forretningskonceptet er det samme for alle fire politianmeldte webbutikker. 

Køb af produkterne i virksomhedernes webbutikker er betinget af, at forbrugerne tegner et abonnement, der koster mellem 89-139 kr. om måneden. Abonnementet giver forbrugerne mulighed for at købe produkterne til en pris, der er lavere end markedsprisen ifølge webbutikkernes prisoplysninger – også populært kaldet en ”fordelsklub”.

Men forbrugerombudsmanden vurderer, at de fire virksomheder ikke gør deres kunder tydeligt opmærksomme på, at de tilmelder sig et løbende betalingsabonnement ved at handle på hjemmesiderne. Det viser ikke mindst flere end 200 klager, forbrugerombudsmanden har modtaget siden begyndelsen af 2018. Heraf handler 119 af klagerne om de fire nævnte fordelsklubber.

- Webbutikkernes priser ser billigere ud, end de reelt er, når prisen for abonnementet ikke er oplyst sammen med prisen for produkterne. Det er ikke kun til skade for forbrugerne, men også for butikker, der sælger samme produkter med tydelige prisoplysninger, uddyber Christina Toftegård.

Kunder er ikke bundet af aftale

Er man som forbruger endt med at betale mere, end man først havde troet fra en af de fire webbutikker, er der hjælp at hente.

Efter forbrugerombudsmandens opfattelse er kunderne nemlig ikke bundet af abonnementsaftalen, da de ikke har fået oplysningerne om abonnementet tilstrækkeligt tydeligt og i fremhævet form, som forbrugeraftalelovens § 12, stk. 1, kræver.

Desuden har kunderne heller ikke autoriseret de løbende trækninger på deres betalingskort, når kunderne ikke er blevet tydelig oplyst om, at de indgik en abonnementsaftale.

Derfor er der følgende gode råd at følge:

GODE RÅD

Er du en af de uheldige kunder, der er blevet trukket for et medlemskab eller abonnement, du ikke mener at have sagt ja til, skal du ifølge forbrugerombudsmanden:

  • Kontakte virksomheden og gøre opmærksom på, at du ikke mener, at du har accepteret abonnementsaftalen. Du er ikke bundet af abonnementsaftalen, hvis oplysningerne ikke er givet tydeligt og i fremhævet form. Du kan henvise til forbrugeraftalelovens § 12, stk. 2.
  • Kontakte din bank og gøre opmærksom på, at der er blevet hævet uretmæssigt på dit kort, fordi du ikke har accepteret, at virksomheden må trække betalingen for abonnementet.
  • Kontakte forbrugerombudsmanden, hvis du forgæves har forsøgt at få dine penge igen fra enten virksomheden eller din bank. Kontakt via kontaktformularen her.

Seneste nyt

fra Nordjylland