IT-koks: NT sendt til tælling efter IT-nedbrud - busser kører som normalt

Foto: Henning Bagger / Ritzau Scanpic

Det er torsdag morgen ikke muligt at bestille flexkørsel hos Nordjyllands Trafikselskab. Virksomheden er ramt af et omfattende IT-nedbrud. Den almindelige buskørsel er ikke påvirket.

Et større IT-nedbrud hos Nordjyllands Trafikselskab har siden klokken 6 torsdag morgen sendt trafikselskabet i knæ hvad angår kundeservice.

Nordjyllands Trafikselskab har ikke haft adgang til internettet på deres kontorer i Aalborg, og det betyder blandt andet at det ikke er muligt at tjekke mailsog at det ikke er muligt at servicere kunder, der har spørgsmål til deres Rejsekort. Indtil midt formiddag var det heller ikke muligt at bestille flexture gennem NT, men den service er genoprettet.

- Vi kan ikke komme i kontakt med nogen, og den eneste adgang kunderne har til os er via vores kundeinformations-telefon på 98 11 11 11. Men ringer de på det nummer, er det også begrænset, hvad vi kan hjælpe med, for der er ingen af medarbejderne, der har adgang til deres systemer. Lige nu sidder de med deres private mobiltelefoner for at komme på internettet og forsøger at hjælpe kunderne så godt de kan på den måde, fortæller Mette Henriksen, der er presseansvarlig hos Nordjyllands Trafikselskab.

Påvirker ikke busdriften

At IT-systemerne hos NT er sendt til tælling betyder ikke noget for den helt almindelige busdrift. Busserne kører, og forsøger som altid at holde deres køreplaner. Rejsekort-systemet virker som altid, og det er også muligt at købe mobilbiletter via NT's billet-app.

Ved busstoppesteder og på busstationer, hvor der normalt er realtids-trafikinformation må man dog kigge på vejen for at se, hvornår bussen ankommer istedet for på de digitale skilte. De er også ramt af IT-nedbruddet hos NT.

- Vi arbejder hårdt på at få det hele genetableret, men vi kan ikke sætte en tidshorisont på hvornår vi er oppe at køre igen, fortæller Mette Henriksen, der oplyser, at det er et overgravet kabel, der er skyld i det store nedbrud.

Artiklen er opdateret

  • 27. sep 2018 kl. 10:10 Artiklen er opdateret efter at det midt på formiddagen torsdag igen blev muligt at bestille flexture. Det er samtidig opdateret, at årsagen til nedbruddet er et overgravet kabel.

 

Flere nyheder fra TV2 Nord