Ny app sparer Frederikshavn for halv million

Elever fra 10. klasse udvikler app til de unge, der sparer det kommunale budget i Frederikshavn for over en halv million kroner om året. Flere kommuner står parat til at bruge den.

15 procent af de unge møder ikke op til en aftalt tid, og når tandplejen venter forgæves koster det op til 800 skattekroner pr. gang. Det løber op i aflysninger for mange hundrede tusinde kroner.

Det skal den nye app, TANDTID, gøre op med. App'en fungerer, så de unge modtager deres tandlægetid direkte på deres mobil, og så kan de melde afbud og chatte om at få en ny tid, der passer dem bedre.

App'en er målrettet de 13- til 18-årige. Det er her den store besparelse findes, lyder det fra Frederikshavn Kommune.

- Vi håber at familier og især de unge brugere vil tage godt imod det nye tiltag og at de vil opleves som forbedringer i vores samarbejde og bestræbelser på at holde tænderne sunde på alle børn, siger Gitte Adamsen, der er personaleleder i Den Kommunale Tandpleje.

App'en er udviklet i tæt samarbejde med 10. klassecenter Hånbæk i Frederikshavn. Den kommunale Tandpleje gav dem opgaven at finde ud af, hvordan man kunne komme problemet til livs. Og ideen til en app opstod hurtigt på baggrund af de unges idéer og ønsker.

- Hvis vi kan vænne de unge til, at man skal melde afbud, så er vi langt. For så kan vi udnytte ressourcerne hensigtsmæssigt og give tiden til en anden patient. Det er klart, at det har vi alle en interesse i samfundsøkonomisk, siger Gitte Adamsen.

Foreløbig er målgruppen i Frederikshavn Kommune 11.500 børn og unge, der er tilknyttet den kommunale tandpleje, men potentialet er stort.

Digitaliseringskonsulent Morten Hedegaard fra Frederikshavn Kommune har allerede været i kontakt med flere kommuner, der er interesserede i at tage App'en i brug.

TANDTID kan hentes gratis i App-store og Google Play til Android-telefoner. Den er sat op, så kommunerne selv kan tilføje nye ydelser.


Seneste nyt

fra Nordjylland