Ny hybridfærge til Thyborøn-Agger-ruten

De små færger kan kun have 10-12 biler ombord. Derfor tager det lang tid at afvikle køen. Foto: Ivan Hansen

40 år gamle "Kanalen" skal skiftes ud med en fremtidssikret og miljøvenlig hybridfærge mellem Agger og Thyborøn.

Det er en fætter til intet mindre end 42,3 millioner kroner, der fremover skal transportere folk og biler ad vandvejen mellem Thyborøn og Agger fra foråret 2018.

Den 40 år gamle, trofaste "Kanalen" skal sendes på pension, og erstatningen bliver en miljøvenlig hybridfærge, der måske er nok lidt dyrere end en almindelig dieselfærge i anskaffelse, men som så til gengæld er billigere i drift. Den drives frem af elmotorer, som får strøm fra batterier på færgen, der kan opleades af dieselgeneratorer på færgen eller af strøm fra el-nettet.

- En enig bestyrelse har besluttet, at vi vil have en hybridfærge. Den er lidt dyrere i indkøb, men giver til gengæld en billigere drift, og vigtigst - så er det en robust og  fremtidssikret løsning, som løbende kan tilpasses nye teknologier vedrørende batterier og opladning. Derudover ønsker selskabet også at understøtte de to ejer-kommuners stærke profiler indenfor grøn omstilling og bæredygtig energi, siger formand for Thyborøn – Agger Færgefart, Erik Flyvholm.

Færgeselskabet modtog tilbud fra seks værfter, og alle værfter fremsendte et tilbud på en traditionel dieselfærge og et tilbud på en såkaldt hybridfærge.

En hybridfærge koster 42,3 millioner kroner imod 37,3 millioner kroner for en dieselfærge. Billigste tilbud på en hybridfærge blev givet af Søby Værft, som Færgeselskabet nu indleder kontraktforhandlinger med.

Den nye færge ventes at blive taget i drift i foråret 2018 og skal årligt transportere 5000 lastbiler, 50.000 personbiler og 140.000 passagerer mellem Thyborøn i Lemvig Kommune og Agger i Thisted Kommune.

 

Har du et godt tip?